Az uniós hatóság kiadta a Pratt & Whitney GTF-hajtóművekkel felszerelt Airbus A321XLR forgalomba állításához szükséges típustanúsítványt, a Wizz Air hamarosan átveheti első példányát.
Az európai repülőgépgyártó lapunkhoz eljuttatott közleményében számolt be az engedély megszerzéséről.

Mint megírtuk, Christian Scherer, az Airbus kereskedelmi repülőgépek üzletágának vezetője egy korábbi sajtótájékoztatón közölte, hogy a típusváltozat első üzemeltetője a Wizz Air lesz. A diszkont légitársaság félkész A321XLR gépét tavaly szeptemberben kapták lencsevégre Hamburgban, akkor még hajtóművek nélkül.
Owain Jones, a Wizz Air ügyvezető alelnöke a hamburgi Airbus-gyárban tavaly júliusban megtartott kerekasztal-beszélgetésen az AIRportal.hu kérdésére az mondta, hogy a cég a tervek szerint 2025 februárjában veszi át az első A321XLR repülőgépét, amely az A321neókhoz hasonlóan 239 utas szállítására lesz berendezve, a hírek szerint az olasz Geven üléseivel.
Kapcsolódó hír, hogy a Wizz Air az elmúlt hetekben vette át első Airspace fedélzeti berendezéssel felszerelt A321neo repülőgépét. Január végén számoltunk be róla, hogy a Pratt & Whitney hajtóművek problémái még 2-3 évig hatással lesznek a légitársaság működésére, főként emiatt a cég az évtized végéig tervezett repülőgép-átvételek jelentős részét elhalasztotta a szerződésben rögzített átadási ütemtervhez képest, illetve 177 A321neo gépéhez a hajtóműválasztásról még folyamatban vannak a tárgyalások.

A légitársaság korábban már bejelentette, hogy
az első példány a brit leányvállalathoz kerül, a tervek szerint márciustól London-Gatwick és Dzsidda között repül majd eleinte.
A máltai leányvállalat pedig június elején állítja forgalomba a változatot Milánó-Malpensa és Abu-Dzabi között.
Egyelőre nem tudni, hogy a légitársaság korábban sokat emlegetett indiai járatai mikor indulhatnak, ahogy azt sem, hogy a magyar részleg kap-e a változatból, és ha igen, mikor.
Az A321XLR 2022 júniusában teljesítette szűzrepülését, ezt egy kiterjedt tesztprogram követte, amelyben három példány vett részt, a gyártó a CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt változathoz és először csak 97 tonnás maximális felszállótömeghez szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges típustanúsítványt 2024 júliusában.
Mint ismert, az első A321XLR-t az Iberia vette át október végén, decemberben pedig az Aer Lingus két példányt, ezek CFM LEAP-1A hajtóművekkel vannak felszerelve.
A Wizz Air 47 XLR-t rendelt, és az A321neo-flottájához hasonlóan a Pratt & Whitney GTF hajtóművet választotta hozzájuk. Az Airbus eddig több mint 500 A321XLR-re szerzett megrendelést, a Pratt & Whitney hajtóműveit eddig 13 vevő kérte, összesen 217 példányhoz. A típusváltozatról itt írtunk bővebben.