Az uniós hatóság kiadta a Pratt & Whitney GTF-hajtóművekkel felszerelt Airbus A321XLR forgalomba állításához szükséges típustanúsítványt, a Wizz Air hamarosan átveheti első példányát.

Az európai repülőgépgyártó lapunkhoz eljuttatott közleményében számolt be az engedély megszerzéséről.

Forrás: Airbus

Mint megírtuk, Christian Scherer, az Airbus kereskedelmi repülőgépek üzletágának vezetője egy korábbi sajtótájékoztatón közölte, hogy a típusváltozat első üzemeltetője a Wizz Air lesz. A diszkont légitársaság félkész A321XLR gépét tavaly szeptemberben kapták lencsevégre Hamburgban, akkor még hajtóművek nélkül.

Owain Jones, a Wizz Air ügyvezető alelnöke a hamburgi Airbus-gyárban tavaly júliusban megtartott kerekasztal-beszélgetésen az AIRportal.hu kérdésére az mondta, hogy a cég a tervek szerint 2025 februárjában veszi át az első A321XLR repülőgépét, amely az A321neókhoz hasonlóan 239 utas szállítására lesz berendezve, a hírek szerint az olasz Geven üléseivel.

Kapcsolódó hír, hogy a Wizz Air az elmúlt hetekben vette át első Airspace fedélzeti berendezéssel felszerelt A321neo repülőgépét. Január végén számoltunk be róla, hogy a Pratt & Whitney hajtóművek problémái még 2-3 évig hatással lesznek a légitársaság működésére, főként emiatt a cég az évtized végéig tervezett repülőgép-átvételek jelentős részét elhalasztotta a szerződésben rögzített átadási ütemtervhez képest, illetve 177 A321neo gépéhez a hajtóműválasztásról még folyamatban vannak a tárgyalások.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Airbus

A légitársaság korábban már bejelentette, hogy
az első példány a brit leányvállalathoz kerül, a tervek szerint márciustól London-Gatwick és Dzsidda között repül majd eleinte.

A máltai leányvállalat pedig június elején állítja forgalomba a változatot Milánó-Malpensa és Abu-Dzabi között.

Egyelőre nem tudni, hogy a légitársaság korábban sokat emlegetett indiai járatai mikor indulhatnak, ahogy azt sem, hogy a magyar részleg kap-e a változatból, és ha igen, mikor.

Az A321XLR 2022 júniusában teljesítette szűzrepülését, ezt egy kiterjedt tesztprogram követte, amelyben három példány vett részt, a gyártó a CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt változathoz és először csak 97 tonnás maximális felszállótömeghez szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges típustanúsítványt 2024 júliusában.

Mint ismert, az első A321XLR-t az Iberia vette át október végén, decemberben pedig az Aer Lingus két példányt, ezek CFM LEAP-1A hajtóművekkel vannak felszerelve.

A Wizz Air 47 XLR-t rendelt, és az A321neo-flottájához hasonlóan a Pratt & Whitney GTF hajtóművet választotta hozzájuk. Az Airbus eddig több mint 500 A321XLR-re szerzett megrendelést, a Pratt & Whitney hajtóműveit eddig 13 vevő kérte, összesen 217 példányhoz. A típusváltozatról itt írtunk bővebben.