A Jakovlev nevet vette fel az orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciumhoz (UAC) tartozó Irkut, amely az MSz-21-es és a Superjet 100-as típusokért felel, utóbbi oroszosított változata pedig végrehajtotta szűzrepülését.

A cég nemrég közölte, hogy a hivatalos cégnyilvántartásban is felvette a korábban magába olvasztott, nagy múltú Jakovlev iroda nevét, miután a közgyűlés jóváhagyta a változtatást.

Az Egyesített Repülőgépipari Konzorciumhoz (UAC) tartozó vállalat felel az új generációs hajtóművekkel felszerelt MSz-21 típusjelű keskenytörzsű repülőgép programjáért, valamint 2018-ban a Superjet típust is átvette a Szuhojtól. A két típust szimbolikusan idén májusban boronálták össze, amikor az SJ-100 (korábban: SSJ-100) prototípusa megörökölte a nagyobb testvér gyári festésmintáját, az egységes arculatot a végül biztonsági okok miatt elmaradt moszkvai légiszalonon akarták bemutatni.

A Jakovlev márkanév széleskörű (újra)bevezetése a közeljövőben várható, arról egyelőre nincs információ, hogy a két utasszállító típusjelzései hogyan változnak.

Forrás: UAC

A Jakovlev irodát 1934-ben alapították, névadója Alekszandr Szergejevics Jakovlev repülőgép-tervezőmérnök volt. A később Jak Repülőgépgyártó néven működő vállalat számos neves sport-, oktató- és katonai típus mellett két utasszállítót is tervezett. A Jak-40-est 1967-től 81-ig, a Jak-42-est 1979-től 2002-ig gyártották.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cég 2004-ben olvadt be az Irkutba, ahol mérnöki központként működött tovább, az MSz-21-es típust pedig a Jak–242-es korábban félbehagyott tervei alapján kezdték fejleszteni, tervezési feladataiban oroszlánrészt vállalt a tervezőiroda.

A nyugati repülőgépekre és alkatrészekre vonatkozó szankciók miatt Oroszország célja, hogy ezekkel a típusokkal töltse fel légitársaságainak flottáját, ám mindkét típus egyelőre nagy arányban támaszkodik nyugati alapanyagokra és részegységekre. Emiatt fejlesztik az MSz-21 és az SSJ-100 „oroszosított” változatait, valamint az új generációs orosz hajtóműveket. Utóbbi típus, amelynek a Roszteh közlése szerint 40 különböző rendszerét helyettesítették orosz gyártásúakkal, 2023. augusztus 29-én hajtotta végre szűzrepülését, még a nyugati gyártású PowerJet SaM146 hajtóművekkel. A második tesztgép azonban már a PD-8-as hajtóművekkel repül majd.

Amint korábban megírtuk, az orosz gyártók nyáron készültek el az Il-96-400M és a belföldi részegységekkel készült Superjet-NEW első példányaival, a napokban pedig az is kiderült, hogy az orosz-kínai CR-929-es programjában már csak mint beszállító vesznek részt az oroszok.