Felfüggesztette a 737 MAX-ok átadását a gyártó, miután világszerte földre parancsolták a típusváltozatot. Az USA légügyi hatósága szerint a szoftverfrissítés miatt legalább májusig is eltarthat a repülési tilalom, és információk szerint egyre nyilvánvalóbb az etióp és az indonéz katasztrófa közötti hasonlóság, az átesésvédelmi rendszer hibája. A gépet üzemeltető több légitársaság már a veszteségeikre figyelmeztet, a Norwegian kompenzációt kér a gyártótól.
Bejelentette a Boeing, hogy leállította a 737 MAX típusváltozatú gépek átadását, az Ethiopian Airlines múlt vasárnapi katasztrófája után elrendelt globális repülési tilalom miatt.
A Flightglobal cikke szerint a vállalat hozzátette: folytatják az összeszerelést változatlan rátával, de közben figyelemmel kísérik, hogy a helyzet milyen hatással van a gyártási folyamatra.
Az USA légügyi hatósága, az FAA pedig bejelentette, hogy várhatóan legalább májusig földön maradnak a 737 MAX-ok, amíg nem tesztelik és installálják a szükséges szoftvermódosítást.
Mint arról beszámoltunk, a Lion Air ugyanilyen típusváltozatú gépének tavaly őszi katasztrófája az elsődleges vizsgálatok szerint az új generációs 737-es átesésvédelmi rendszere, az MCAS feltételezett hibás működése miatt történhetett meg, amely süllyedésbe viheti a gépet indokolatlanul is.
Kiderült az is, hogy a Boeing nem adott megfelelő tájékoztatást a pilótáknak erről a rendszerről és a működéséről, a képzés és az üzemeltetési kézikönyvek sem tartalmazták ezt, amerikai repülősök többször hivatalos panaszt is tettek az irányítási nehézségekről.
A BBC tudósítása szerint az FAA a mostani bejelentéskor azt is közölte, hogy a Lion Air-baleset óta dolgozik a Boeing az MCAS-rendszer módosításán, de legalább április végéig eltarthat a folyamat.
Az etióp katasztrófa vizsgálatára rálátó John Cox, az amerikai pilótaszakszervezet (ALPA) volt biztonsági szakértője az Airliner Watch szerint azt közölte, hogy a múlt vasárnapi katasztrófa helyszínén megtalálták a lezuhant 737-es vízszintes vezérsíkjának állásszögét működtető egyik szerkezetet.
A jelek szerint a részegység a repülőgép orrát lefelé irányító állapotban került elő, és vélhetően ez volt az a bizonyíték, amely a műholdas adatokkal együtt meggyőzte az amerikai hatóságokat és a gyártót a múlt őszi és a mostani baleset hasonlóságáról, ezért rendelték el a repülési tilalmat.
Ezzel kapcsolatosan a rangos szakportál, a Leeham News egyik szakértője, Bjorn Fehrm azt írja: az információk alapján a vízszintes vezérsík állásszögét működtető szerkezet maximális lefelé bólintást eredményező helyzetben volt. Ez pedig kérdéseket vet fel az MCAS-rendszer működéséről, jelesül azt, hogy mi szükség van a legnagyobb kitérítésre, hiszen az átesés elkerüléséhez elég volna enyhébb lefelé bólintás is.
A New York Times értesülése szerint a légiforgalmi irányítás és a pilóták kommunikációját tartalmazó hangfelvétel alapján az Ethiopian-pilóták rögtön a felszállás után rendellenességekről és irányítási nehézségről számoltak be, azonnali visszatértést kérve és vészhelyzetet jelentve.
A lapnak beszámoló, a baleset vizsgálatára rálátó forrás szerint emellett a gép már röviddel a felszállást követően hullámzásszerű repülési pályát írt le (emelkedés-süllyedés), valamint a repülőgép sebessége rendkívüli mértékben megnőtt a repülés egyes szakaszaiban.
Természetesen fontos rámutatni, hogy mindezen kérdésekre az adatrögzítők pontos elemzése és a hivatalos vizsgálat adhat kielégítő választ.
Ami a légitársaságokat illeti, a Norwegian mint az egyik legnagyobb MAX-üzemeltető kompenzációért folyamodik a Boeinghez a típusváltozat földre parancsolása miatt – közölte a cég a Reuters szerint.
Egy másik jelentős számban MAX-ot használó cég, a TUI utazási konszern pedig arról tájékoztatott az aero.de cikke alapján, hogy hetente 3 millió euróba kerül nekik a repülési tilalom, a kapacitások átcsoportosítása és pótgépek bérlése miatt. Az Air Canada, amelynél szintén több példány van, profitfigyelmeztetést adott ki a várható költségek miatt.