Már kilenc potenciális vevővel tárgyalnak indiai állami tisztviselők az Air India privatizációjáról: a hírek szerint helyi befektetési csoportok mellett külföldiek is érdeklődnek a veszteséges nemzeti légitársaság iránt.
Az érdeklődők között a globális légiközlekedési ipar nagy szereplői közül is van néhány.
Az előzetes tárgyalásokon vesz részt mások mellett az International Airlines Group (IAG), az Indi Go fapados légitársaság tulajdonosa (Inter Global Aviation), a Spicejet, valamint a Tata Sons befektetési holding, amelynek az Air Asiában és a Vistarában is vannak részvényei – írta meg a Bloomberg hírügynökség névtelenséget kérő forrásokra hivatkozva.
Mint azt korábban megírtuk, meg nem erősített értesülések szerint a most hírbe hozott cégeken felül az Etihad Airways is az érdeklődők között van, amelynek korábban egy másik indiai légitársaságban, a Jet Airwaysben is volt résztulajdona. Ennek 2019 április leállásával az emírségekbeli vállalat gyakorlatilag kiesett az indiai piacról, ahová most ezzel az ügylettel térne vissza. Az értesüléseket egyik érintett sem kívánta kommentálni.
A nehezen indult privatizációs pályázatra egyes hírek szerint összesen kilenc, köztük anonimitását őrző jelentkező is van.
Az Air India eladása ugyanakkor már politikailag is fontos kérdés, Narendra Modi miniszterelnök az ebből származó bevétellel szeretné visszaszorítani az elszabaduló költségvetési hiányt, amit a nemrég eszközölt, húszmilliárd dollárnak megfelelő társaságiadó-csökkentés csak tovább súlyosbított.
Emellett az évek alatt a nemzeti légitársaságba pumpált adófizetői milliárdok egy részét is viszont akarja látni a kormányzat, de erre a további fenntartással esély sincs, mert 2007 óta több milliárd USA-dollárnak megfelelő veszteséget hozott össze. Ebből 1,2 milliárd csak a 2019-es mínusz – amit folyamatos állami mentőcsomagokkal kompenzáltak.
Ennek ellenére a légitársaság komoly értéket képvisel, több értékes le- és felszállási résidővel a londoni Heathrow-reptéren, több mint száz saját repülőgéppel és a régióban jól képzettnek számító dolgozókkal.
A kormányzat minden eszközzel igyekszik még vonzóbbá tenni a légitársaságot: az adósságokból 8,4 milliárd USA-dollárnyit átvállal vagy elenged az állam, így csak 3,26 milliárdot kell kezelnie az új tulajdonosnak. Ez az adósság viszont csak repülőgépek vásárlásához kapcsolódik, így cégen belül rendelkezésre áll annak fedezete. Emellett sok millió dolláros költségcsökkentési programot is indítottak a közelmúltban.
Arra az esetre, ha így sem kelne el az Air India, regionális leányvállalatával, az Air India Expresszel, valamint az ASITAS földi kiszolgálócég részvényeinek 50 százalékával együtt, akkor egyes hírek szerint a kormány leállítja az üzemelést, bár ezt illetékesek tagadták. Az ajánlatok beadásának határideje március 17.