A United Airlines és az Alaska Airlines számos Boeing 737 MAX 9-es repülőgépén meglazult csavarokat találtak a vészkijáratokat lezáró elemnél.
A United közlése szerint az Alaska Airlines hétvégi balesetét követően földre parancsolt MAX 9-es gépein végzett ellenőrzések során több esetben is problémákat, például laza csavarokat találtak a szakemberek a deaktivált vészkijáratokat lezáró úgynevezett door plug rögzítésénél.
A légitársaság megállapítása újabb minőségi aggályokat vet fel a 737 MAX típusváltozattal kapcsolatban, a hírre a Boeing részvényei 8 százalékot veszítettek értékükből.
A Boeing és az FAA egyelőre nem kommentálta a meglazult csavarokkal kapcsolatos közlést.
Az Alaska Airlines még csak megkezdte az érintett gépei átvizsgálását, de jelezte, hogy már náluk is találtak meglazult rögzítőelemeket.
Eközben az Alaska flottáján vezeték nélküli internetet beszerelő AAR cég jelezte, hogy nem végeztek munkálatokat a deaktivált vészkijáratok közelében. Közlésük szerint az érintett példányon november 27. és december 7. között végezték el a szükséges munkákat – írta a Reutes.
A Boeing 737 MAX 9 legnagyobb üzemeltetője egyébként a United Airlines, flottájában 79 darab teljesít szolgálatot, 179 üléses fedélzeti berendezéssel, az Alaska Airlines pedig 65-öt 178 férőhellyel. A Copa Airlines flottájában 29 (166 vagy 174 üléssel), az Aeromexico-nál 19 (181 üléssel), a Turkish Airlinesnál 5 (169 üléssel), az Icelandairnél 4 (178 üléssel), a Flydubai-nál 3 (172 üléssel), az indonéz Lion Airnél 3 (221 üléssel), a holland Corendonnál 2 (219 üléssel) a SCAT Airlines-nál pedig 5 (213 üléssel) repül.
Amint korábban megírtuk, az FAA sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki azokra a Boeing 737 MAX 9 gépekre, amelyek szárny mögötti vészkijáratait a balesetben érintetthez hasonló elemmel zárták le.
A világszerte forgalomban lévő több mint 200-ból 171 példány csak a szükséges ellenőrzést követően térhet vissza a forgalomba, ez a hatóság vészhelyzeti légialkalmassági direktívája szerint gépenként 4-8 órát vehet igénybe.
A MAX 9 típusváltozat sűrű székezéssel maximálisan 220 utas szállítására képes, ezért szükséges a törzs szárny mögötti részén a mindkét oldalon 1-1 extra vészkijárat. Az ennél kevesebb, maximum 189 férőhelyre tanúsított MAX 9-esek esetében ezeket a vészkijáratokat deaktiválják, azaz helyükre egy fixen rögzített elem kerül, amelyen nincs zárszerkezet, belülről laikus számára nem látható az ajtónyílás.
Az Alaska Airlines AS 1282-es számú járatát teljesítő, 2023 októberében átadott, N704AL lajstromjelű Boeing 737 MAX 9-esének szárny mögötti, inaktív vészkijáratát takaró elem a portlandi felszállás után 6-7 perccel, mintegy 5000 méteres magasságban kirepült a helyéről január 5-én. A repülőgép visszafordult és biztonságosan leszállt, a balesetben nem sérült meg senki súlyosan.