Sikerült letölteni az adatokat a 2019. március 10-én, közvetlenül az Addisz-Abeba repteréről végrehajtott felszállást követően lezuhant Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 repülőgép digitális repülési adatrögzítő (DFDR) készülékéből, jelentette a francia balesetvizsgáló testület. A repülőgép hangrögzítőjének (CVR) felvételét még szombaton sikerült kinyerni.
Az etióp hatóságok által felkért francia BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses) sikeresen kinyerte az adatokat a múlt vasárnap szerencsétlenül járt ET 302-es járatot teljesítő Boeing 737 MAX 8 repülési adatrögzítő (DFDR – Digital Flight Data Recorder) készülékéből készülékéből.
A bejelentés egy nappal azután érkezett, hogy a gép pilótafülkéjében zajló kommunikációt és hangjelzéseket rögzítő Cockpit Voice Recorder – CVR készülékének hangfelvételét is sikerült letölteni.
A BEA közlése szerint a letöltött adatfájlokat átadták a baleset vizsgálatát vezető etióp hatóságoknak, a CVR-készülékből kinyert hangfájlokhoz hasonlóan.
A francia BEA korábban azt közölte, hogy csak az adatok kiolvasásában segédkezik az etióp balesetvizsgálóknak, a nyomozást továbbra is az etióp hatóságok folytatják, és ők is kommunikálhatnak az ügyben. A BEA azt is közölte, hogy a katasztrófa vizsgálatában nyújtott technikai közreműködésük ezzel lezárult.
Etiópia közlekedési minisztériuma vasárnap közölte, hogy az elsődleges elemzés szerint
az adatrögzítőkből kinyert információk hasonlóságokra utalnak a tavaly október végén Indonéziában a Lion Air 737 MAX repülőgépével bekövetkezett balesettel.
A minisztérium szóvivője nem részletezte a megállapításaikat, közlésük szerint egy hónapon belül nyilvánosságra hozzák az adatrögzítők vizsgálati anyagát.
A Boeing elnök-vezérigazgatója Dennis Muilenburg az etióp nyilatkozatra reagálva közleményt adott ki európai idő szerint vasárnap este, a vezérigazgató ebben ismételten kifejezte együttérzését az áldozatok családjai felé. A közlemény szerint a Boeing folytatja a vizsgálat támogatását és együttműködik a hatóságokkal a rendelkezésre álló információk elemzésében. Addig is amíg a balesetvizsgálók a végleges megállapítások meghozatalán dolgoznak, a Boeing véglegesíti a korábban bejelentett MCAS-rendszer szoftver frissítését, valamint átdolgozzák a pilóták oktatási anyagait. (A teljes közlemény alul olvasható angol nyelven.)
⚠️🇬🇧 03/10 accident to the #Boeing737Max @BoeingAirplanes @flyethiopian / Data from the FDR has been successfully downloaded by @BEA_Aero and transfered to the Ethiopian investigation team / communication on their behalf.
— BEA | Bureau d'Enquêtes & d'Analyses ✈️ 🚁🛩 🇫🇷 (@BEA_Aero) March 17, 2019
⚠️🇬🇧 03/10 accident to the #Boeing737Max @BoeingAirplanes @flyethiopian / End of the technical work on CVR & FDR by @BEA_Aero.
— BEA | Bureau d'Enquêtes & d'Analyses ✈️ 🚁🛩 🇫🇷 (@BEA_Aero) March 17, 2019
⚠️ Accident survenu le 03/10 du #Boeing737Max @BoeingAirplanes ET-AVJ exploité par @flyethiopian / Première photo du FDR fournie par l’équipe d’enquête éthiopienne. pic.twitter.com/z0ZRtM5yjT
— BEA | Bureau d'Enquêtes & d'Analyses ✈️ 🚁🛩 🇫🇷 (@BEA_Aero) March 14, 2019
Boeing Chairman, President and CEO Dennis Muilenburg issued the following statement regarding the Ethiopian Transport Minister Dagmawit Moges’s report today. https://t.co/HsjmOw5faA pic.twitter.com/vq1u0KUFRd
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) March 17, 2019