Bíróságra vitte a Ryanair a cégnél 2018-ban lezajlott sztrájkok miatti járattörlések és -késések után igényelt kártérítések ügyét, egy írországi testület pedig a cég javára döntött.
Az ítélet precedens értékű lehet a későbbi hasonló ügyekben a cég székhelyén, Írországban. A fapadosnak az EU261-es uniós jogszabály szerint kellene minden olyan utasának kártérítést fizetnie, akiknek járatát törölték, vagy a menetrendhez képest legalább három órával később érkezett meg a célreptérre.
A légitársaság azonban nem akart fizetni, mondván, hogy a sztrájk vis maior helyzetnek számít.
Ezt vitatták az utasokat képviselő szervezetek, amelyek azzal érveltek, hogy a munkabeszüntetések a Ryanair üzletpolitikája és munkavállalóival szembeni bánásmódja miatt történtek meg. Ezért a cég igenis felelős azért, hogy voltak sztrájkok.
A swordsi kerületi bíróság most kimondta, az érintett utasoknak nem járnak az EU261-es jogszabály szerinti kártérítések.
Az ítéletet a bíróság a Ryanair azon érvelésére alapozta, miszerint a sztrájkok a cégen kívülálló tényezőnek tekinthetőek, azokra nincs közvetlen hatása a légitársaságnak.
Emiatt a munkabeszüntetések a légitársaság üzemelésre gyakorolt hatása sem a cég felelőssége, az okozott kárt pedig emiatt nem kötelesek megtéríteni.
Az ír döntés azután született meg, hogy hasonló ügyekben Spanyolországban több városban, egymástól függetlenül hoztak az utasok kártérítési igényét alaptalannak kimondó döntéseket. Ez idáig azonban ír bejegyzése miatt csak korlátozottan hivatkozhatott ezekre a Ryanair, mostantól azonban erre minden jogalapjuk megvan.
A cég üdvözölte a döntést, közleményükben ugyanakkor leszögezik, minden törvényi kötelezettségüknek eleget tesznek, járattörlés esetén pedig ahol csak lehet segítik ügyfeleiket szállással, ellátással és másik járatra történő átfoglalással.