A China Eastern Airlines logisztikai divíziója, az Eastern Air Logistics áruszállító járatokat indított Budapestre a Sanghajtól délre fekvő Ningpo (Ningbo) légikikötőjéből, a Budapest Airport és a sanghaji Putung Nemzetközi Repülőtér pedig testvérrepülőtéri megállapodást írt alá.

Budapesten és Sanghajban rendezték meg május 26-án „Az Övezet és Út oázisa – Magyarország” címmel a IV. Magyar-Kínai Online Logisztikai és E-kereskedelmi Fórumot.

Az eseményen a Kína és Magyarország, valamint Kelet-Közép Európa közötti áruforgalom kérdéseit, a dinamikusan növekvő e-kereskedelmi piac trendjeit, továbbá a két ország közötti együttműködési lehetőségek bővítését vitatták meg a szakemberek.

A panelbeszélgetések magyarországi résztvevői hangsúlyozták, hogy bár a 10 millió lakosú Magyarország kicsi piacot jelent Kínához képest, a régiónkban 200 milliós népesség érhető el a budapesti repülőtér kiváló földrajzi elhelyezkedésnek és a fejlett közlekedési kapcsolatoknak köszönhetően.

Illusztráció. (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Hangsúlyozták: a magyar főváros repterén rendelkezésre áll a szükséges infrastruktúra a kínai áruk és e-kereskedelmi küldemények kezeléséhez, valamint ezek regionális elosztásához. Az itteni cargo-közösség, beleértve a szállítmányozó cégeket és hatóságokat is, felkészültek a feladatra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A budapesti légikikötő, az árukezelési szolgáltatások és a teljesen digitalizált vámkezelés a hét minden napján 0-24 órában működik, illetve Nyugat-Európához képest 1-2 órával kevesebb repült idővel érhető el Kínából. Az infrastruktúra szintén készen áll arra, hogy az Európából Kínába küldött árukkal feltöltsék a repülőgépeket.

A Cargo City már működő első fázisának kapacitása évi 150-200 ezer tonna áru kezelésére képes. Az itteni épületeket már 100 százalékban bérbe adta a Budapest Airport, ezért a repülőtér-üzemeltető a forgalmi előtér és az árukezelő raktárak bővítésére készül. Az infrastruktúra fejlesztésére rendelkezésre álló területek hosszú évekre előre gyakorlatilag korlátlan bővítéseket tesznek lehetővé – hangzott el a fórumon.

A rendezvényen testvérrepülőtéri megállapodást írt alá a Budapest Airport és a Sanghaj-Putung Nemzetközi Repülőtér, az egyezményt Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója és Jun Csin (Yun Qin), a Sanghaji Repülőtéri Hatóság elnöke írta alá.

A Budapest Airport lapunkhoz eljuttatott közleménye kiemeli, hogy a sanghaji Putung Nemzetközi Repülőtér a térség és a világ egyik legjelentősebb utas- és cargo repülőtere, 2019-ben mintegy 76 millió utast és 3.6 millió tonna légiárut kezelt, utóbbival a harmadik legnagyobb áruforgalmú repülőtérként a világon. A testvérrepülőtér megállapodás aláírásának célja, hogy a korábbinál is szorosabb együttműködés keretében – amint azt a szabályozási környezet is lehetővé teszi – új utas– illetve áruszállító járatok induljanak a két légikikötő között, melyek jelentős mértékben ösztönözhetik a kontinensek közötti turisztikai, gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokat.

A fórumon bejelentették a Kína és Magyarország közötti legújabb áruszállító járatot is. Az Eastern Air Logistics első, Ningpo és Budapest között közlekedő járata a rendezvény alatt repült Ferihegyre.

A járat hetente két alkalommal közlekedik, és a Shanghai Airlines Boeing 787-9 Dreamliner típusú repülőgépei teljesítik.

A járatokat teljesítő utasszállító repülőgépek a raktérben és az utasülésekre pakolva irányonként összesen 30 tonna légiárut tudnak szállítani.

A Shanghai Airlines Boeing 787-9 Dreamliner repülőgépe. (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az Eastern Air Logistics – korábbi nevén China Cargo Airlines – 2012-ben jött létre az állami tulajdonú China Eastern Airlines áruszállító divíziójaként.

A Budapest Airport 2015-ben kötött stratégiai együttműködési megállapodást a Ningbo International Airport & Logistics Development Company nevű vállalattal, a megelőző évben történt kapcsolatfelvételt követően.

Ningpo (angol átírás szerint Ningbo) közigazgatásilag szubtartományi szintű város, a Ningpo Nemzetközi Repülőtér (NGB/ZSNB) jelentős cargo-fejlesztési potenciállal rendelkező légikikötő.

A településhez három megyei szintű város tartozik hozzá és több vidéki megye, köztük szigetek a Hangcsoui-öbölben és a Kelet-kínai-tengeren. Kína legfejlettebb gazdasági térségében, Sanghajtól 200 km-re fekszik, Csöcsiang tartomány északkeleti részében, gazdasági jelentőségét pedig növeli, hogy a Jangce folyó torkolatánál nagy forgalmú tengeri kikötővel is rendelkezik, amely a világ legjelentösebbjei között van.

A Shanghai Airlines flottájában jelenleg kilenc darab, két évnél fiatalabb Boeing 787-9 Dreamliner repülőgép teljesít szolgálatot. A légitársaság utasszállító járatai 2019 júniusától közlekedtek Ferihegyre, decembertől a világjárvány kitöréséig pedig már naponta megfordultak a budapesti repülőtéren. A közvetlen Sanghaj-Budapest útvonal mellett a Sanghaj-Csengtu-Budapest és a Sanghaj-Hszian-Budapest útvonalon közlekedett a cég, akkor részletesen bemutattuk a repülőgép fedélzetét is.