A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője 337,8 millió euró (131,3 milliárd forint) nettó árbevétel mellett nettó 74 millió euró (28,77 milliárd forint) nyereséget ért el 2023-ban, és a járvány alatti években felhalmozott veszteségét az elmúlt két év alatt 47 millió euróra csökkentette.

A cég közleménye szerint a javuló utas- és áruforgalmi adatoknak köszönhetően, a pénzügyi eredmények alapján most már egyértelműen kijelenthető, hogy a Budapest Airport 4 év után leküzdötte a koronavírus-járvány okozta súlyos nehézségeket, és már 2022-ben elindult a kilábalás útján, azonban a veszteségekből csak részben sikerült lefaragnia.

Tavaly az utasforgalom túlszárnyalta az előzetes várakozásokat, 14,7 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami a járvány előtti utasforgalom 91 százalékának visszaépülését jelenti.

A légiáru mennyisége soha nem látott rekordot döntött, a BUD Cargo City több mint 200 ezer tonna árut kezelt. A vállalat előzetes prognózisai alapján 2024-ben a budapesti repülőtéren megforduló utasok száma meg fogja haladni a rekordévnek számító 2019-es adatokat és megközelíti majd a 17 milliót, a cargo volumene pedig egy újabb mérföldkövet, a 240 000 tonnát is elérheti.

A vállalat 2023-as pénzügyi mutatói alapján a tavalyi évet 2022-höz képest 20%-kal nagyobb, 337,8 millió euró nettó árbevétellel zárta, az adózott eredmény pedig 74 millió euró volt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

A repülőtér-üzemeltető 2023-ban összesen 77 millió euró (megközelítőleg 30 milliárd forint) értékben hajtott végre kapacitásbővítő és infrastrukturális fejlesztéseket, és ezzel a 2019 év elején elkezdett nagyszabású fejlesztéssorozatban megvalósított beruházások mértéke 2023 végére a 130 milliárd forintot is meghaladta.

A tavalyi évben a Budapest Airport mindemellett sikeresen megújította lejáró banki hiteleit, így legalább további 7 évvel meghosszabbította a pénzügyi stabilitás egyik fontos pillérét, és ezzel a repülőtér fejlődése a jövőben is stabil lábakon áll.

Ezek az eredmények, továbbá a 2019-es nyereségből kihagyott osztalékfizetés lehetővé tették, hogy négy nagyon nehéz év után 43 millió euró osztalékfizetésre kerüljön sor a Budapest Airport magyar anyavállalata részére. Az osztalék Magyarországon maradt, a Budapest Airport magyar anyavállalata szintjén, a covid óta felhalmozott veszteségek csökkentése érdekében.

„A Budapest Airportot a repülőtéri közösségünk munkájának köszönhetően tavaly Európa legjobbjává választották, és idén már tizenegyedik alkalommal nyertük el a Kelet-Európa legjobb repülőtere díjat. A beruházásaink révén elért jelentős javulást a szakma is elismerte a repülőtér minőségi besorolásának négycsillagosra emelésével, a Budapest Airport pedig a tavalyi évben is végig azon dolgozott, hogy ezt a kiemelkedő minőséget megtartsa és emelje” – hangsúlyozta Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója.

Hozzátette: „Másfél év alatt 28 nemzetközi és hazai elismerést érdemelt ki a budapesti légikikötő, beérett mindaz az erőfeszítés, kreatív munka és energia, amelyet vállalatunk az elmúlt években a repülőtér és az utasélmény minőségének folyamatos emelésére fordított. Célunk, hogy ezt a törekvést folytassuk a jövőben is, amely már a 2024 első negyedévi ASQ (Airport Service Quality) felmérés eredményein is látszik: a vizsgált húsz hasonló repülőtér között a budapesti légikikötő az első helyen végzett, megelőzve például a prágai, az alicantei és a barcelonai légikikötőket. A repülőtér története során ez az első alkalom, hogy ezt az előkelő pozíciót sikerült elérnünk.”