Tárgyalhatnak a felek, de a végső megállapodást nem írhatja alá a kormány a Boeing és az Embraer tervezett vegyesvállalatáról – így határozott egy Sao Paulo-i szövetségi bíróság. Az állam és a brazil repülőgépgyártó fellebbezett a döntés ellen, majd a döntést a szövetségi fellebbviteli bíróság visszavonta.
Egy brazil szövetségi bíróság felfüggesztette a Boeing és az Embraer házasságkötésének folyamatát. Az ATW Online cikke szerint a határozat megtiltotta, hogy a kormány és a két gyártó aláírja a végső megállapodást.
A brazil elnökválasztást megnyerő Jair Bolsonaro január elsején lép a posztjára, az átadás-átvételi folyamatban a búcsúzó államfő tájékoztatja majd az új vezető stábját a Boeing-Embraer vegyesvállalat tervének részleteiről. Az új államfő egyébként támogatja a vegyesvállalat létrejöttét.
Az ügyben döntő bíró szerint az elnöki hatalom átadásáig értelmetlen létrehozni a vegyesvállalatot, és nem lát garanciát arra, hogy a Boeing elegendő kompromisszumra kényszerül, valamint úgy véli, a kormányzatnak nem lesz megfelelő beleszólása a vegyesvállalat életébe.
Az állam, valamint az Embraer közölte, hogy fellebbeznek a bírósági döntés ellen. A határozat egyébként engedélyezte, hogy folytatódjanak a tárgyalások a felek, azaz a Boeing, az Embraer és a brazil kormányzat között.
A Flightglobal értesülése szerint az ügylet létrejöttét korlátozó döntést a szövetségi fellebbviteli bíróság visszavonta a felek fellebbezése nyomán.
A tervezett új vegyesvállalat csak a kereskedelmi, utasszállító repülőgépeket vinné tovább közös cégben, amelyet 80 százalékban tulajdonolna a Boeing. A fejlesztést, vezetést Brazíliában hagynák, de személyi kérdésekben az USA-beli nagyvállalat döntene.
A közlések szerint számos garanciális elemet beépítettek a jó ideje zajló tárgyalásokon, korlátozva például azt, hogy a felek mikor adhatják tovább harmadik szereplőnek a tulajdonrészüket.
A Boeing és az Embraer az után állt elő a vegyesvállalat létrehozásának szándékával, hogy az Airbus megegyezett a kanadai Bombardier-holdinggal a C Series típuscsalád átvételéről, amelyet azóta A220-asként be is soroltak az európai gyártó palettájára.
Így mindkét nagy gyártó rendelkezhet regionális – illetve mivel teljesítményükkel a standard keskenytörzsű típusokhoz egész közel kerültek, crossovernek is nevezett – típusokkal.