Az Ethiopian Airlines pilótái a Lion Air-katasztrófa után a Boeing 737 MAX-okra továbbképzést kaptak a cégvezető szerint. Az is kiderült, hogy az etióp gép vasárnapi lezuhanása után az American Airlines egyik szakszervezete követeli a típusváltozat földre parancsolását, valamint hogy amerikai pilóták már többször jelezték a MAX-ok rendellenes működését a hatóságnak.
Tovább eszkalálódik a helyzet az Ethiopian Airlines vasárnap lezuhant járatát teljesítő Boeing 737 MAX körül. Az afrikai légitársaság vezérigazgatója közölte, hogy az indonéz Lion Air ugyanilyen típusváltozatú gépének tavaly őszi katasztrófája után változásokat vezettek be – írja az aero.de portál.
Az etióp cég vezetője azt mondta, hogy a Lion Air-baleset után a 737 MAX-okra kiegészítő képzést kaptak a pilótáik, a hivatalos ajánlásnak megfelelően.
Tewolde Gebremariam közölte, hogy a kézikönyvekben és szimulátoros gyakorlatokban is átvezették a szükséges intézkedéseket. Ismert, a Boeing és az USA légügyi szervezete, az FAA a Lion Air-katasztrófa után sürgősségi direktívát adott ki, ennek megfelelően az új átesésvédelmi rendszer, az MCAS – amelynek hibája az indonéz baleset egyik vélhető oka – kezeléséről, rendellenességeinek kiküszöböléséről kaptak tájékoztatást az üzemeltetők.
Tewolde szerdán a CNN-nek közölte azt is, hogy az ET 302-es járatot teljesítő, szerencsétlenül járt Boeing 737 MAX 8 hétfőn megtalált adatrögzítőit (DFDR és CVR) külföldre – az USA-ba, vagy Európába – küldik, mert Etiópiában nincsenek meg a megfelelő eszközök az adatok kiolvasásához.
Több amerikai pilóta jelzett problémákat a MAX-ekkel kapcsolatban
Az Ethiopian-baleset után most az is kiderült az aero.de másik cikke szerint, hogy az elmúlt hónapokban több, az USA légitársaságainál dolgozó pilóta jelezte hivatalos csatornán, a légügyi hatóság erre szolgáló fórumán, hogy problémákat tapasztaltak a típusváltozattal.
Az amerikai pilóták tavaly ősz óta legalább öt esetben jelezték az FAA-nak, hogy a 737 MAX-ok irányításában rendellenességeket tapasztaltak, egy kapitány pedig azt írta: „kriminálisan” hiányos az üzemeltetési kézikönyv.
Egy első tisztként dolgozó pilóta panasza szerint a robotpilóta aktiválásakor süllyedésbe kezdett a gép, amit csak e rendszer kikapcsolásával sikerült megfékezni. A cikkbe belinkelt dokumentumok szerint más bejelentők is hasonlót tapasztaltak, és volt olyan eset is, hogy a tolóerő-automatika nem működött megfelelően.
Szintén az Egyesült Államokban, az egyik legnagyobb üzemeltető, az American Airlines légiutaskísérő-szakszervezete adott ki közleményt nemrég, ugyancsak az Ethiopian-baleset után. Ebben az aero.de harmadik cikke szerint a mintegy huszonhétezer dolgozót képviselő testület követeli, hogy az FAA azonnal rendeljen el repülési tilalmat a Boeing 737 MAX-okra, mert a jelek szerint veszélyes a típusváltozat.
Az FAA azonban továbbra sem lát okot a MAX-ok letiltására, a testület vezetője szerint nem látnak olyan rendszerhibát, amely ezt indokolná.
Daniel Elwell Twitter-üzenetében hangsúlyozta viszont azt is emellett, hogy ha az Ethiopian-katasztrófa már zajló vizsgálata során indokolttá válik, „azonnali és arányos intézkedéseket” vezetnek be.
Szerdán kiderült, hogy további légitársaságok állították le a 737 MAX-aikat: a Flydubai és az orosz S7, valamint a kazah SCAT is így döntött, miután, mint megírtuk, számos ország, majd az európai repülésfelügyelet, az EASA is letiltotta a típusváltozatot.
Így jelenleg már csak az American Airlines, a Southwest, a United, az Air Canada, a Westjet és a panamai Copa Airlines repüli a MAX-típusokat.
A Boeing részvényei is megszenvedik az immár második 737 MAX-katasztrófát, az MTI jelentése szerint két nap alatt több mint 25 milliárd USA-dollárral csökkent a vállalat piaci értéke, miután hétfőn csaknem 9 százalékos, kedden pedig 6,3 százalékos mínuszban zártak a papírjai a tőzsdén.