A Budapest Airport cargo-forgalma a járvány okozta globális kihívások ellenére 2020-ban is rendkívül erősnek bizonyult – írja lapunkhoz eljuttatott közleményében a reptér üzemeltetője. A BUD Cargo City 2020 januárja óta teljes fordulatszámon, a koronavírus-járvány elleni harc bástyájaként üzemel, a légiáru-kezelő komplexum második fázisának előkészítése már az idén kezdetét veszi.

A Budapest Airport cargo-forgalma 2020-ban a járvány okozta nehézségek ellenére rendkívül erősnek bizonyult; a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az elmúlt évben 6118 légiáru-szállító járatot kezeltek, 17,6 százalékkal többet, mint 2019-ben.

A légiáru mennyisége így 2020-ban elérte a 134 459 tonnát, mindössze 0,8 százalékos csökkenést regisztrálva az előző évhez képest.

Az év végére az amúgy is szárnyaló cargo-forgalom jelentős növekedést mutatott, a 2020 utolsó negyedévében szállított 38 868 tonna légiáru nemcsak az előző év azonos időszakában kezelt mennyiséget haladta meg 4,28 százalékkal, hanem a valaha volt legerősebb negyedévet is jelenti.

(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

A Budapest Airport és a 2020 januárjától működő, BUD Cargo City névre keresztelt légiáru-kezelő komplexum a világjárvány elleni harc egyik bástyáját jelentette az elmúlt évben. A tavalyi cargo-forgalom kb. 6 százalékát orvosi segédeszközök és más egészségügyi árukat szállító charter-járatok tették ki, ami körülbelül 350 dedikált járat kezelését jelentette 2020-ban, kiegészítve a menetrend szerinti cargo-járatok fontos szerepét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A BUD Cargo City már a koronavírus járvány európai megjelenésekor felkészülten várta az érkező érkező egészségügyi szállítmányokat, és időben megkezdte a felkészülést a védőoltás szállításához és tárolásához szükséges feltételek biztosítására is.

(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

„Az, hogy a Budapest Airport cargo forgalma ebben a rendkívüli évben is stabil tudott maradni, a cargo közösség példaértékű helytállásának köszönhető, melynek munkájában a repülőtér szervező és támogató szerepének fenntartása továbbra is határozott szándékunk. A repülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához sok szereplőre, precíz koordinációra és egy olyan erős bázisra van szükség, mint a BUD Cargo City” – mondta Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója.

„A továbbiakban is elkötelezettek vagyunk a légi áruszállítás és a BUD Cargo City folyamatos fejlesztése mellett: 2021-ben megkezdjük a második fázis előkészítését, további árukezelő létesítmények, raktárak és irodák tervezését és építését” – tette hozzá.

Kossuth József, a cég cargo-vezetője hozzátette: „Számos további fejlesztési projektünk van folyamatban, például a cargo-közösség munkájához szükséges digitalizációs igények támogatása, vagy az IATA (a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség) már megvalósítási fázisban lévő, gyógyszerekre fejlesztett CEIV Pharma légiáru-szállítási minőségbiztosítási rendszerének bevezetése Magyarországon. Hiszünk benne, hogy a repülőtér és a BUD Cargo City a közép-kelet-európai légiáru-forgalom világszínvonalú, hatékony és fenntartható kapuja lesz, továbbra is támogatva a nemzetgazdaságot.”

(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

A koronavírus és annak gazdasági hatásai miatt 2020-ban az export-import arány az év első felében a korábbi 50-50 százalékról 40-60-ra változott, majd 45-55-re normalizálódott az év végére.

A forgalom is átrendeződött: a hosszú távú, szélestörzsű utasszállító járatok hirtelen elmaradásával azok alsó fedélzetének légiáru-szállító kapacitása eltűnt, így a piaci igényeket elsősorban a dedikált áruszállító járatok szolgálták ki. E téren az év második felében a LOT heti egy szöuli és az Emirates heti két dubaji utasszállító járatainak újraindulása hozott vissza jelentős kapacitásokat.

Az integrátor vállalatok (DHL Express, FedEx [TNT Express], UPS) forgalma a repülőtéren tovább nőtt 2020-ban.

A Budapest Airport 2020-ban három új dedikált cargo-járat indulását ünnepelhette: a Korean Air Szöulba, a Cargolux Sencsenbe, a Hainan Airlines pedig Csengcsou városába nyitott összeköttetést.

A Turkish Cargo 2020-ban a BUD Cargo City-t választotta kelet-európai központjául, és ezzel párhuzamosan heti négyre növelve járatainak számát, a Qatar Airways Cargo pedig az év végén bejelentette, hogy nagyobb géptípussal, Boeing 777-essel folytatja az üzemelést. A Budapest Airport a közeljövőben, így már az idei évben is további új cargo-útvonalak megnyitására számít.