Szikrát okozhatnak a vízszintes vezérsíkba szerelt üzemanyagtartályok megkopott szivattyúi, ezért az érintett Jumbók átvizsgálását írta elő az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA).

Újabb probléma merült fel a 747-eseken alkalmazott üzemanyag-szivattyúkkal kapcsolatban, a vízszintes vezérsíkba szerelt tartályok ilyen alkatrészeinek esetén is felléphet rendellenes működés.

A Boeing elemzése alapján a szivattyúkban az üzemanyag áramlása nem mindig egyenletes, amely miatt a visszacsapó szelep vibrálni kezdhet. Ez idővel annyira kikoptathatja a bekötését, hogy a szeleptányér hozzáérhet a beömlő oldalfalához.

Ez addig nem okoz problémát, amíg a tartályokban van üzemanyag. Viszont normál üzemelés során is előfordul, hogy kiürülés után a szivattyú rövid ideig még üzemel, mielőtt a pilóták vagy az automatika leállítja.

Illusztráció – az USA-ban 28 példány üzemel vízszintes vezérsíkba épített üzemanyag-tartállyal. (Fotó: AIRportal.hu)

A fém-fém kontaktus ilyen esetben szikrát okozhat a rendkívül gyúlékony kerozinpárás környezetben, ami berobbanáshoz és így a repülőgép lezuhanásához vezethet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az FAA légialkalmassági direktívája alapján a probléma kialakulásának megelőzéséhez mind a szivattyú beömlő részének kopását, mind a visszacsapó szelep bekötésének állapotát ellenőrizni kell az érintett repülőgépeken.

A hibás alkatrészeket a Boeing által közzétett utasítások szerint cserélni kell, illetve akár megfeleltek az alkatrészek, akár nem, az eredményeket mindenképp jelenteni kell.