A szigorú átvizsgálások ellenére is növekedtek a nem megbízható sebességadat miatti problémák az A320 típuscsalád példányain, így az uniós hatóság, az EASA újabb légialkalmassági direktívát adott ki a neo-változatokra vonatkozóan.
A koronavírus-járvány lecsengésével egy időben a légitársaságok elkezdték újból üzembe állítani több hónapja letárolt repülőgépeiket.
Ez azonban nem ment zökkenőmentesen, a közelmúltban többször is előfordult, hogy európai légitársaságok – köztük a Wizz Air – személyzete is nem megbízható sebességadatok miatt volt kénytelen megszakítani a felszállást.
Amint korábban megírtuk, a repülőgépek átvizsgálása során legtöbbször a Pitot-cső vagy a statikus port nyílásainak elzáródását fedezték fel (például rovarok befészkelése miatt), még ha azok le is voltak takarva a tárolás során. Erre reagálva mind az EASA, mind az Airbus felhívta a figyelmet arra, hogy a letárolt A320 és A320neo típuscsaládba tartozó gépeknél fokozottan ellenőrizni kell az első repülés előtt a Pitot-csövek állapotát.
A legfrissebb jelentések alapján az A320neo-család esetében ez nem érte el a kívánt célt, így a típus üzemeltetési kézikönyvét és a repüléshez minimálisan szükséges műszerek listáját is módosítania kell a légitársaságoknak.
A szimulációs vizsgálatok kiderítették, hogy a hibajelenség az Airbus keskenytörzsű repülőgépeinél az egyik legkritikusabb szakaszban, az elemelkedés megkezdésekor befolyásolhatja leginkább a repülőgép irányíthatóságát.
Olyan esetet még egyetlen légitársaság sem jelentett, hogy ezzel a hibával a levegőbe emelkedett volna repülőgép, ugyanis az eddig bekövetkezett események során a probléma észlelésekor rendelkezésre állt a megfelelő pályahossz a felszállási nekifutás megszakításához.
Az EASA a felszállás utáni instabil repülési helyzet elkerülése érdekében módosíttatja a típuscsalád repülési kézikönyvét (AFM), amely ezután a pilóták előtti sebességadatok fokozott ellenőrzését írja majd elő. Emellett további utasításokat tartalmaz a felszállás megszakítására vonatkozóan is.
A minimálisan működőképes műszerek listáját is megváltoztatta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, így ezentúl a tartalék műhorizont (ISIS) sebességjelzőjének is üzemkésznek kell lennie, hogy felszállhasson egy repülőgép.
A változtatások bevezetésére egy hetük van a légitársaságoknak, amelyhez a gyártó is kiadott egy-egy hivatalos értesítőt. Ezek a változtatások azonban csak átmeneti intézkedések, amelyeket újabb direktíva követhet.