Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság jelentése alapján a vízszintes vezérsíkot mozgató elektronika kábeleinek sérülése állhatott az AA4439-es járatot teljesítő Embraer-gép irányítási nehézségei hátterében, a probléma az egész E-Jet típuscsaládot érintheti.
Mint megírtuk, röviddel az atlantai felszállás után tavaly ősszel a cégnek a járatot teljesítő Republic Airways Embraerének személyzete az irányítási nehézségek miatt a visszafordulás mellett döntött.
A pilóták jelentése alapján mindkettejük teljes erejére szükség volt, hogy a gépet uralmuk alatt tartsák, így egyikőjük sem tudta elővenni a probléma megoldásában esetlegesen segítséget nyújtó kézikönyvet (QRH – Quick Reference Handbook).
Végül az elsőtiszt vízszintes vezérsíkot trimmelő kapcsolója segítségével sikerült stabilizálni a helyzetüket és épségben leszálltak a kiindulási repülőtéren.
Az esemény után a kapitány oldali trim kapcsolójának vezetékein sérülést fedeztek fel a szakemberek, amelyet egy határolócsavar rögzítésére szolgáló drót okozott.
Ezután a Republic Airways minden Embraerét átvizsgálta, és a 205 gép közül további 9 példányon találtak sérült vezetékeket.
Az NTSB szerint a probléma az E170/175-ösök mellett az E190/195 és Lineage 1000 típusokat is érintheti, mert a kormányszerv kialakítása ezeknél is hasonló.
Ugyan az esemény tényleges oka egyelőre nem bizonyított, az előzetes jelentés alapján a Bizottság hat ajánlást fogalmazott meg a brazil Nemzeti Polgári Légiközlekedési Ügynökségnek (ANAC), és négyet az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) számára.
A gyártónak javasolt kidolgozni egy vizsgálati programot a kormányoszlopban futó vezetékek ellenőrzésére és javítására, valamint a visszajelzések alapján akár a kialakítás módosítása is szükséges lehet.
A repülőgépen a kapitány vízszintes vezérsíkot állító kapcsolója fordítva lett bekötve. Ilyen szerelési hibát korábban már többször is jelentettek a típuson, amely hasonló irányítási nehézségeket okozott. Az Embraer ennek megakadályozására kiadott egy karbantartási utasítást, ám az jelenleg nem kötelező érvényű.
Mivel a fordított kapcsoló működtetése nem várt eredménnyel járhat és jelentősen megnehezítheti a repülőgép vezetését, javasolt az utasítás végrehajtását előírni.
Utolsóként pedig az ellenőrző lista felülvizsgálatát is szorgalmazza az NTSB. Ezek általában kétféle elemet tartalmaznak: néhány lépést fejből kell tudniuk a pilótáknak, a többit elég, ha a kézikönyvből (QRH) kikeresik.
Jelen eset kapcsán azonban kevésnek bizonyult a fejben megjegyzendő elem, a fizikai leterheltség miatt pedig a személyzet nem tudta kézhez venni az ellenőrző listát, így végül csak a rendszer működésének ismerete miatt sikerült úrrá lenniük a helyzeten.