Százgépesre bővült a Wizz Air csoport flottája. A századik repülőgép a cég flottájában a HA-LTD lajstromjelű Airbus A321-200-as lett, melyet május utolsó napjaiban vett át a gyártótól a low-cost légitársaság. A 100. repülőgépet különleges festésben mutatta be a légitársaság Ferihegyen 2018. június 4-én, hétfőn.
A Wizz Air (Hungary) flottájában 65 darab Airbus A320-200-as és 28 darab A321-200-as teljesít szolgálatot. A 2018. május 3-án indult brit leányvállalatnál, a Wizz Air UK-nél pedig öt Airbus A320-ast és két Airbus A321-est repül.
Váradi József a Wizz Air vezérigazgatója jelentős mérföldkőnek nevezte a légitársaság történetében a cég flottájának százgépesre növekedését. A cégvezető felidézte, hogy 14 éve a légitársaság azért jött létre, hogy lebontsa a korlátokat és lehetővé tegye az emberek minél szélesebb köre számára a repülés, az utazás élményét.
A Wizz Air mára 141 repülőtéren van jelen és évente 168 000 járatot üzemeltet, átlagosan minden második percben felszáll egy Wizz Air repülőgép. A légitársaság flottája az év végére 108 repülőgépesre nő, az A321-esek aránya növekszik a flottában, 2023-ra pedig a Wizz Air ülőhelyeinek 75%-a Airbus A321-esen lesz.
Váradi József elmondása szerint a légitársaság 2026-ra a „WIZZ@300” növekedési programja keretében 281 repülőgépes flottával fog rendelkezni, évente 100 millió utas szállítását és évi hatszázezer járat teljesítését tervezi.
A légitársaság nagy hangsúlyt helyez a digitalizációra, így a Wizz Air még ügyfélközpontúbb, egyúttal még hatékonyabb lehet. A Wizz Air weboldalán évente 1 milliárd látogató lesz és a repülőjegy-értékesítés 70%-át mobileszközökön bonyolítja majd a légitársaság. A cégcsoport a tervek szerint 2026-ra tízezer munkavállalónak ad majd állást.
A légitársaság a magyar piacon 5,8 millió ülést kínál 2018-ban két bázisán Budapesten 13 géppel, Debrecenben pedig 1, hamarosan 2 géppel.
Az egyik legfiatalabb flotta Európában
A Wizz Air repülőgépeinek átlagéletkora jelenleg 4,8 év. Ezen belül az A320-asok átlagos életkora 6,4, az A321-eseké 1,3 év.
A légitársaság Airbus A320-200-as repülőgépei 180 (az újabb elrendezéssel repülő példányok 186) utas szállítására képesek, a hosszabb törzsű A321-200-as gépeket pedig 230 fősre székezte be a légitársaság.
Az A321-es típust 2015 óta üzemelteti a légitársaság, a típust a leghatékonyabb keskenytörzsű típusnak nevezte a vezérigazgató, mely az A320-asnál 10%-kal költséghatékonyabb.
A Wizz Air úgynevezett visszlízing konstrukcióban finanszírozza repülőgépeit, amely azt jelenti, hogy a repülőgépgyártóval a légitársaság szerződik, de a repülőgép átvételekor a Wizz Air azonnal eladja azt egy kiválasztott finanszírozónak (effektíve a gyártónak már a finanszírozó cég/lízingcég fizet), akitől a low-cost légitársaság visszabérli a repülőgépet egy meghatározott időtartamra.
A Wizz Air növekedésének következő nagy fejezete: 2019-től kezdődően 256 darab neo érkezik a flottába
A Wizz Air 2015-ben 110 darab új generációs hajtóművekkel felszerelt A321neót rendelt, 2017 novemberében pedig további 146 darab A320neo családba tartozó repülőgép (72 darab A320neo és 74 darab A321neo) megvásárlására kötött szerződést az európai gyártóval (az Indigo Partners 430 darabos megrendelésének részeként), melyet 2017 decemberében véglegesített a cég.
2017 júniusában – meglepetésre – még tíz darab Airbus A321ceo (azaz még a jelenlegi hajtóműves változat) repülőgépet is rendelt az Airbustól Váradi József cége, ezek a repülőgépek még a neók 2019-es érkezése előtt mind forgalomba állnak.
A cégvezető hangsúlyozta, hogy az egyedülállóan magas darabszámú rendelésállomány a Wizz Air értékét tovább növeli, mert a repülőgépgyártók keskenytörzsű gyártókapacitásai hosszú évekre előre le vannak kötve, így azon ügyfeleket, akik most rendelnek új repülőgépeket csak évek múlva tudja kiszolgálni az Airbus és a Boeing is.
A Wizz Air A321neo repülőgépei 2019 év elejétől kezdenek forgalomba állni a cég útvonalhálózatán,
a 110 darabos rendelésből 2024-ig szállítja az összes példányt a gyártó, az újabb 146 darabos rendelés teljesítése pedig ezt követően kezdődik.
Az új generációs repülőgépek érkezésével fokozatosan cseréli a jelenlegi repülőgépeit a Wizz Air. Az A321neo repülőgépek 16%-kal hatékonyabban üzemeltethetők a jelenlegi A321ceo változatoknál.
Az A321neók már az Airbus Cabin Flex vészkijárati és belső berendezéssel érkeznek a flottába és 239 utas szállítására lesznek képesek és egy korábbi bejelentés szerint az olasz GEVEN gyártó Essenza típusú üléseivel szerlik fel azokat.
A Wizz Air a 110 darab A321neo repülőgéphez a Pratt & Whitney PW1100G típusú hajtóművét rendelte meg 2016-ban, az újabb 146 darabos rendelésnél a cég egyelőre nem választott hajtóműgyártót.
A Wizz Air számol az A321neók esetleges késésével
Váradi József az eseményt követő kerekasztal beszélgetésen az AIRportal.hu kérdésére elmondta, hogy természetesen látnak kockázatokat a megrendelt Airbus A321neo repülőgépeik 2019 elején kezdődő átadásával kapcsolatban az ismert hajtóműproblémák és csúszások miatt, de
egyelőre sem az Airbustól, sem a Pratt & Whitney-től nem kapott értesítést a légitársaság csúszásról.
A szerződések szerint késés esetén a gyártók súlyos kötbéreket kötelesek fizetni a légitársaságnak – tette hozzá Váradi, és bár természetesen a légitársaságnál számolnak a csúszás kockázatával bíznak abban, hogy a gyártók a korábban közöltek szerint 2018 év végére megoldják a technikai és gyártási-kapacitásbeli problémákat és utolérik magukat az átadásokkal.
Amint arról korábban beszámoltunk, Váradi József vezérigazgató egy interjúban azt mondta, hogy a távolabbi jövőben elképzelhető, hogy a Wizz Air hosszú távú járatokat is indít, azonban azt nem részletezte, hogy milyen típussal tervezi ezt a cég, illetve a meglévő megrendelésekből átváltanak-e példányokat az A321neo nagyhatótávú változatára az A321LR-re.
A cégvezető azt hangsúlyozta, hogy rövid távon nagyon fontos, hogy a cég az alapműködésére és fő – ultra low cost – üzleti modelljére fókuszáljon, ezért nem szeretnének semmilyen komplexitást felvállalni (pl. áruszállítás, ráhordás/átszállás, hosszú távú járatok, vagy akvizíció).
A Wizz Air azt is bejelentette, hogy létrehozza a WIZZ Alapítványt, ami a légitársaság egyre növekvő közösségi szerepét tükrözve négy kulcsterületre fókuszál: az egészségügyre, az oktatásra, a gyermekgondozásra és gyorssegélyekre.