A Boeing új szélestörzsű típusának a gyártó által vártnál szigorúbb és mélyrehatóbb vizsgálatokon kell átmennie, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a gép több rendszerével is elégedetlen. Eközben az Emirates 777X rendelései harmada helyett inkább Dreamlinereket venne át.
Az ügyet jól ismerő forrásaira, illetve egy 777X-et megrendelő légitársaság névtelenséget kérő vezetőjétől származó információkra hivatkozva az Aviation Week számolt be arról, hogy mi okozza a típus kereskedelmi forgalomba állításának elhalasztását.
Az uniós hatóság, az EASA e szerint nemcsak egy-két rendszer elemeit tekinti át, hanem az egész gép kialakítását vizsgálja. Ennek eredményeképp olyan nagy arányú változtatásokat kért a Boeingtől, hogy nem volt már lépés, mint az első példány átadásának eltolása, amely a járvány miatt kapóra is jött az amerikai gyártónak.
Az EASA több olyan biztonságkritikus rendszert is kifogásolt, amelyek az álláspontja szerint nem megfelelő módon vannak biztosítva, emellett minden olyan elemet tüzetesen átnéznek, amelyet a 777-300ER-hez képest módosítottak.
Ez az átvizsgálás a források szerint azért is szükséges, mert a Boeing ugyanazt a korábban kifogásolt tervezési és engedélyeztetési módszert kívánta követni, mint a 737 MAX-nél, amellyel két halálos baleset is történt.
Ennek lényege, hogy a Boeing nem új típusként, hanem az előző verzió továbbfejlesztéseként kezelte a gépet, ekként is adták be jóváhagyásra a hatóságokhoz, így csak a megfelelő mértékben módosított elemeket nézték át. Ennek a folyamatnak a hiányosságaira is fény derült a MAX-ek tanúsítását intéző Szövetségi Légügyi Hivatallal (FAA) szemben indított vizsgálatokból.
A légitársasági forrás a lapnak azt mondta, nem lepődtek meg, hogy a MAX-ügy után ilyen tüzetesen nézik át a 777X-et is, elkerülhetetlen volt ez a lépés, mert utóbbinál is ugyanazt a jóváhagyási procedúrát akarta végigvinni a Boeing, amely a MAX esetében katasztrófákhoz vezetett.
A hírek szerint az EASA a repülésirányító rendszer több elemének átdolgozását kérte, mert hiányol egy második, úgynevezett redundáns rendszert, így többféle meghibásodás fordulhat elő, emellett a lehajtható szárnyvégeket mozgató mechanikánál is talált hiányosságokat.
A Boeing vezeték nélküli, fly-by-wire rendszerével sincs megelégedve az európai hatóság, bár források szerint ez is inkább a MAX-ügyre, illetve arra vezethető vissza, hogy az európai szerv az Airbus rendszerét jobban ismeri.
A Boeing hármas biztosítású fly-by-wire rendszert használ, amely így egyszerre két meghibásodás után is üzemképes marad, míg az Airbus több különböző, egymástól független számítógépet és szoftvercsomagot futtat. Az FAA mindkét megoldást biztonságosnak ismeri el.
A lap forrása szerint egyetlen 777X-vásárló sem kérte eddig a Boeinget, hogy változtasson a gépen, és a légitársaságok, lízingcégek számára egyelőre inkább előny, mint hátrány, hogy a tervezettnél jóval később, csak 2023 végén állhat forgalomba a szélestörzsű típus újabb generációja.
A Bloomberg gazdasági hírügynökség a múlt héten az ügyet ismerő forrásai alapján arról számolt be, hogy az Emirates, mint a típus indító légitársasága a flotta átalakítása miatt a megrendelt 777X-ek harmada, 30-40 példány helyett inkább 787-10-es Dreamlinereket kérne.
Amint korábban megírtuk, a Boeing arról tájékoztatott, hogy 118 darab 777X megrendelését a saját gyakorlata szerint bizonytalannak sorolt be, bár valamilyen szerződés továbbra is van e példányokról. A kötelező érvényűen megrendelt darabszám így 309-ről 191 példányra csökkent a gyártó saját könyvelési technikája szerint.