Zajlanak az előkészületek a több mint kétszáz Boeing 737 MAX-ra szóló megrendelés lemondására – jelentette ki a Lion Air társalapítója. Rusdi Kirana szerint az amerikai gyártó a légitársaság október végi katasztrófája óta „erkölcstelenül” viselkedik.

Valóban törölni akarja a teljes, 237 darab Boeing 737 MAX 8, 9 és 10-re szóló szerződését a Lion Air.  Az indonéz fapados társalapítója, Rusdi Kirana a Flightglobalnak megerősítette csütörtökön a korábbi információkat, azzal indokolva, hogy a Boeing szerintük „erkölcstelenül” és nem méltányosan viselkedik az október végi légikatasztrófa után.

A Lion Air létrehozója közölte, hogy az előzetes balesetvizsgálati jelentés után mintha a Boeing rájuk akarná tolni a felelősséget.

Az amerikai repülőgépgyártó az indonéz hatóságokkal szinte egy időben kiadott állásfoglalásában bár rámutatott, hogy még sok minden nem tudható, szerinte a katasztrófához vezető okok között emlegetett állásszög-jeladó probléma mellett a karbantartás mikéntje is figyelembe veendő.

A Lion Air-tulajdonos szerint az, hogy a Boeing az előzetes vizsgálati jelentés idején már közleményt ad ki, rendkívül felháborító, hiszen a légitársaság tiszteletben tartotta a vizsgálat folyamatát, ő sem adott ki közleményt. Ezért nem akarnak olyan partnerrel együttműködni, aki így viselkedik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

Ismert, a tengerbe zuhant vadonatúj 737 MAX 8-as balesetének feltételezett egyik kiváltó forrása az új generációs típuson bevezetett, MCAS-nak nevezett rendszer lehetett, amely a repülő irányításában hivatott segíteni. Vélekedések szerint a hibás állásszög-adatok miatt a rendszer süllyedésbe vitte a Lion Air járatát.

A baleset után több pilótaszervezet – mint az American Airlines, a Southwest vagy a United dolgozóié – is közölte, hogy hiába állítja a Boeing az ellenkezőjét, az üzemeltetési kézikönyvekben és a képzés során sem ismerhették meg az MCAS pontos működését, a hibák küszöbölésének módját. Maga a Boeing és az amerikai repülésfelügyelet, az FAA is bulletint, illetve direktívát bocsátott ki e rendszer miatt.

Rusdi Kirana rámutatott, hogy azért sem tartja méltányosnak a Lion Air karbantartási-üzemeltetési környezetére utalgatást, mert a cég megfelel nagy nemzetközi szervezetek előírásainak. Rendelkezik például IOSA-audittal (a nemzetközi repülési szervezet, az IATA bizonyítványa), valamint az amerikai FAA és az európai EASA hatóságok karbantartást, illetve pilótaképzést megfelelőnek ítélő jóváhagyásával is.

A Lion Air a Boeing-megrendeléssel számban szinte azonos, 234 A320-as típuscsaládba tartozó gépre is rendelkezik szerződéssel, nagy részük új generációs neo, az alapító szerint ezt bővíthetik is akár.