Mind az Airbus A380-asok Trent 900-as, mind a Boeing 787-esek Trent 1000-es hajtóműtípusára légialkalmassági direktívát adott ki az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség. Előbbieknél soron kívüli vizsgálatot, utóbbinál cseréket írtak elő.
A rutin karbantartás során két Rolls-Royce Trent 900-as hajtóművön is ugyanazt a hibát találták. Az Airbus A380-asokra választható erőforrás közepes nyomású kompresszorának tengelyén egy vizsgálatkor a 2-es és 3-as fokozat tárcsái között a távtartó repedését fedezték fel.
A hiba okainak kiderítése még folyamatban van, ugyanakkor vélhetően több hajtómű is érintett lehet.
Mivel a tengely tönkremenetele esetén nagy energiájú törmelék szóródhat szét, amely a repülőgép irányíthatóságát csökkentheti, ezért az EASA légialkalmassági direktívát tervez kiadni.
A gyártó karbantartási utasításában felsorolt hajtóműveket 200 repülési cikluson belül át kell majd vizsgálni, ám ehhez nem kell azokat leszerelni a szárnyakról.
A típuscsalád többi hajtóművét egyelőre elegendő az előírt karbantartások során ellenőrizni. Az érintett alkatrészszámú tengelyeket továbbra is be lehet építeni, amennyiben azok újak, vagy nem találtak hibát rajtuk.
Ha bármelyik esetben a távtartón repedést találnak, a Rolls-Royce előírásait követve kell azt megjavítani, mielőtt a hajtómű újra üzembe állna.
Meg kell cserélni a Trent 1000-es hajtóműveket
Miután több, már sok repült órát és ciklust teljesítő Rolls-Royce Trent 1000-es esetében jelentették, hogy pompázsjelenség alakult ki, az EASA légialkalmassági direktívát adott ki a Boeing 787-eseken dolgozó erőforrás-típusra is.
A vizsgálatok még zajlanak, ezért nem kizárható, hogy ha két hasonló hajtómű van egy adott repülőgépen, akkor járat teljesítése közben mindkettőnél előjöhet a hiba.
Ez akár mindkét hajtómű repülés közbeni teljesítményvesztéséhez, leállásához, illetve szükségszerű leállításához vezethet, amely a repülőgép irányíthatóságát is csökkenti.
Ezért a direktíva a Rolls-Royce karbantartási utasításában meghatározott repült órához és repülési ciklushoz kötötten előírja az érintett hajtóművek 30 napon belüli cserélését, hogy egyszerre két ilyen példány ne legyen egy adott repülőgépen.
A vizsgálat eredményétől függően a gyártó kidolgozza majd a javítási utasítást is, amellyel a hajtóművek teljesítménye újra megfelelő lehet.