Csaknem három évvel a típus két tragikus balesetét követően a két érintett országban is hamarosan visszaállhat a forgalomba a Boeing 737 MAX.

Az Ethiopian Airlines hétfőn jelentette be, hogy 2022 februárjától újra forgalomba állítja Boeing 737 MAX repülőgépeit. A légitársaság vezetője, Tewolde Gebremariam hangsúlyozta, hogy számukra a biztonság a legfontosabb, ezért szakembereik több mint 20 hónapon keresztül vizsgálták a gyártó által kidolgozott módosításokat.

Az indonéz légügyi hatóság (DGCA) szintén december 27-én tájékoztatta az ország két MAX-üzemeltető légitársaságát, a Garuda Indonesiát és a Lion Airt, hogy feloldották a típus repülési tilalmát, a gépek az előírt módosításokat és ellenőrzéseket követően állhatnak újra forgalomba, miután a pilóták is elvégezték a szükséges képzéseket.

A régióban Indonézia az egyik legfontosabb ország az amerikai gyártó számára, légitársaságainak összesen több mint 280 példányra van megrendelése a típusból.

Forrás: Boeing

Ázsiában a legnagyobb felvevőpiacnak számító Kína polgári légügyi hatósága december elején közölte, hogy kiadtak egy légialkalmassági direktívát, amely a típus forgalomba történő visszahelyezésének feltételeit szabályozza. Ugyanakkor ez még nem jelenti a repülési tilalom feloldását, amelyre egyelőre céldátumot sem jelölt meg a kínai hatóság.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Indiában augusztusban, Szingapúrban pedig szeptemberben engedélyezték újra a MAX-ok használatát. Az amerikai FAA 2020 novemberében, az európai EASA 2021 január végén oldotta fel a típus repülési tilalmát.

A Boeing új generációs keskenytörzsű típusának globális repülési tilalmát 2019. március 14-én rendelték el, négy nappal az Ethiopian Airlines ET 302-es járatát teljesítő 737 MAX 8, 157 emberéletet követelő katasztrófája után. Néhány hónappal korábban az indonéz Lion Air fapados légitársaság JT 610-es járatát teljesítő MAX 8-as zuhant tengerbe, a 2018. október 29-én történt katasztrófában 189 ember veszítette életét.

Mindkét repülőgép röviddel a felszállást követően zuhant le, a balesetek bekövetkezése a gépek állásszög-jeladóinak, valamint repülésirányító rendszerének szoftveres hibájára volt visszavezethető.

Forrás: Boeing