A Boeing 777X csúszása miatt több lehetőséget is mérlegel a Lufthansa a megfelelő kapacitás biztosítása érdekében, ezek között a legvégső az, hogy az A380-asok visszatérhetnek. A cégcsoport légitársaságai a járvány előtti kapacitásuk 75 százalékát kínálják idén, de az ukrajnai háború még közbeszólhat, az olajárak megugrása pedig a jegyárak növekedését okozza.
A Boeing április végi pénzügyi jelentésekor erősítette meg, hogy 2025-re csúszik a Boeing 777-9 légialkalmassági tanúsítványának kiadása. A típusból – amelynek eredetileg 2020-ban, majd 2023-ban tervezték a kereskedelmi forgalomba állítását – a Lufthansának 20 példányra van kötelező érvényű megrendelése, további 14-re opciója.
A német légitársaság negyedéves beszámolója kapcsán tartott tájékoztatóján a cég vezérigazgatója nem válaszolt arra a kérdésre, hogy tervezik-e a megrendelés csökkentését a gyártó késése miatt.
Carsten Spohr arra viszont kitért, hogy tárgyalásokat folytatnak az amerikai gyártóval a kompenzációról, és arról is, hogy más típusú, akár használt, akár új, kedvezményes feltételek mellett átvett repülőgépekkel pótolják a csúszás miatt kieső kapacitást.
Minapi nyilatkozata szerint a másik lehetőség, hogy a csoporton belül meglévő más repülőgépekkel fedjék le a hiányzó kapacitást 2025-ig. Erre az Airbus A340-300-asok eredetileg tervezettnél későbbi kivonásával, vagy akár a járvány idején leállított, de végül újra forgalomba állított A340-600-asokkal nyílna lehetőség.
A vezérigazgató elmondta, hogy még mielőtt megkérdeznék, a légitársaság vezetésének álláspontja nem változott a flottából kivont, jelenleg Spanyolországban tárolt 14 A380-asukkal kapcsolatban. Hozzátette:
ő lenne a legboldogabb, ha a kereslet visszatérése annyira erős lenne, hogy újra kellene gondolniuk néhány példány aktiválását, de ma nem számolnak ezzel a lehetőséggel.
Így bár nem zárható ki, csak végszükség esetén tennék meg ezt.
A cég beszámolója szerint omikron-hullám lecsengésével a légitársasági csoport foglalásai megugrottak, a június-júliusi csúcsidőszakra a járvány előtti azonos időszak 80 százaléka felett vannak a foglalási számok jelenleg. Növekszik a kereslet a prémium szegmensben is, kifejezetten az amerikai útvonalakon a turista osztályú foglalásoknál is nagyobb mértékben.
A rövidtávú, európai útvonalakon a járvány előtti kapacitás 95, a transzatlantiakon 85 százalékát kínálja a Lufthansa a nyári időszakban, míg az egész évet nézve csoportszinten a 2019-esnek a 75 százalékát érheti el a kapacitás.
A legnagyobb bizonytalansági tényezőt az Ukrajnában zajló háború és annak gazdasági hatásai jelentik. Bár az év végéig a Lufthansa 63 százalékban fedezte le kitettségét a nyersolaj árának növekedésével szemben, az üzemanyag ára olyan jelentős mértékben megnövekedett, amelyet nem lehet egyéb intézkedésekkel kivédeni, így
a költségnövekedésnek meg kell jelennie a repülőjegyek árában.
Az idei első negyedévben a csoport légitársaságai megnégyszerezték utasaik számát az egy évvel ezelőttihez képest, január eleje és március vége között 13 millió embert szállítottak. A csoport bevétele a tavalyi több mint duplájára, 5,4 milliárd euróra ugrott az első negyedévben, amely 584 millió eurós nettó veszteséget eredményezett a tavalyi 1 milliárd eurós mínuszhoz képest.