A 2018-as nyári menetrend kezdetétől ismét létrejöhet a közvetlen összeköttetés Budapest és az USA között, legalábbis a Budapest Airport szándékai szerint.
A Budapest-New York útvonal a legkeresettebbek közt (2016.10.05.)
Olaj a tűzre az Emirates új Athén – New York járata (2017.01.25.)
A közvetlen, Egyesült Államokba közlekedő járatok 2018-as nyári menetrend kezdetétől történő újraindítását tűzte ki célul a Budapest Airport.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér repülőtér üzemeltetője összesen hét légitársasággal folytat tárgyalásokat a közvetlen transzatlanti járatok újranyitásáról – ezt Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője nyilatkozta a FlightGlobal szaklapnak Belfastban, a Routes Europe konferencián.
A repülőtér üzemeltető európai és amerikai légitársaságok mellett olyan harmadik országbeli légitársaságokkal is tárgyal Budapestet New Yorkkal vagy Chicago-val összekötő közvetlen járatokról, akik az útvonalat az ötödik szabadságjog intézménye alapján üzemeltetnék.
Az ötödik szabadságjog intézménye (fifth freedom right) keretében a légitársaságoknak megállapodások útján lehetősége nyílik olyan járatokat üzemeltetni, amelyek a légitársaság bázisáról repülnek egy másik országba, majd onnan folytatják útjukat egy harmadik országba.
Tehát például az Emirates Dubaj – Budapest járata Budapestről tovább közlekedhet akár New Yorkba (és ugyanezen az útvonalon vissza). Az ötödik szabadságjog értelmében a légitársaság minden egyes szakaszra, tehát a Budapest New York és a New York – Budapest szakaszra is értékesíthet repülőjegyeket. Ez a megoldás nem idegen az Emirates számára, két olyan járatot is üzemeltetnek az USA-ba, melyek leszállnak egy EU-s város repülőterén (Milánó – New York és Athén – Newark). 2016 márciusában a Bloomberg hírügynökség értesülései nyomán számoltunk be arról, hogy a dubaji légitársaság megkérte a szükséges engedélyeket és a magyar kormány nyitott a tárgyalásokra.
Amint arról korábban beszámoltunk, 2008-ig a Malév járatai, majd kisebb-nagyobb szünetekkel, szezonálisan az American és a Delta is kiszolgálta az útvonalat, azonban a Malév 2012. februári csődjét és a balkáni irányból Budapesten átszálló forgalom teljes eltűnését követően megszűnt a közvetlen összeköttetés New Yorkkal.
Az amerikai légitársaságok az utóbbi évek gazdasági élénkülése és az alacsony olajárak ellenére is csak a budapesti járat újranyitásának mérlegeléséig jutottak, a repülőtér üzemeltető és a magyar kormány minden igyekezete ellenére konkrét lépés nem történt.
Azóta sincs New Yorkkal közvetlen összeköttetés, pedig a Külügyminisztérium adatai szerint tavaly 265 ezer amerikai szállt meg Magyarországon, és évente 600 ezer ember veszi igénybe a Magyarország és Észak-Amerika közötti légijáratokat (átszállással).
Ugyanakkor Bogáts Balázs a Flightglobalnak adott villáminterjújában elmondta azt is, hogy bár a Budapest – New York útvonal 2012-es megszűnése óta növekedett a kereslet a magyarországi utasok részéről a közvetlen transzatlanti járatok iránt, a kereslet egyelőre inkább csak egy légitársaság járatának fenntartásához elegendő.
A repülőtér üzemeltető szakemberei a transzatlanti járatok megnyitása mellett további interkontinentális útvonalak megnyitásán is dolgoznak, Budapestről Bangkok, Peking és Sanghaj, amelyekben nagy lehetőségeket látnak a szakemberek.
Bogáts Balázs azt is elmondta a Flightglobalnak, hogy a Budapest Airport két évvel előre hozta egy új terminálépület felépítését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az új terminál 2020-ban történő megnyitásával a check-in és az utasbiztonsági átvizsgáló kapacitás is bővül majd a repülőtéren – tette hozzá az AIRportal.hu kérdésére a szakember.