A repülést forradalmasító Boeing 707 1958-as forgalomba állása óta jelentősen csökkent a repülőgépek turista osztályán az üléssorok közti távolság, mintegy 7,6 centiméterrel. A változás a nyolcvanas években kezdődött, és a székek szélességének csökkenése is kísérte. A gyártók szerint azonban a mai, modern ülőhelyek és újfajta kabinkialakítás miatt ez nem érzékelhető.

Hatvan év alatt kimutatható a székek közti távolság csökkenése (Fotó: AIRportal.hu)

Átlagosan 34-36 hüvelyk, azaz mintegy 86-91 centiméter volt a Boeing 707-es turista osztályán az üléssorok közti távolság.

Így volt a 747-esen is, de ez a mérték mára átlagban három hüvelykkel, azaz 7,6 centivel csökkent – írja nagy összefoglaló cikkében a The Telegraph. Mint arról beszámoltunk, korábban bírósági ügy is lett a szűkűlő székek miatt.

Az eltelt hatvan évben tapasztalt változás a nyolcvanas években kezdődött, akkortól datálható az a jelenség, hogy egy adott repülőgép minél több utas szállítására legyen képes, a profit érdekében.

Az akkor még 34-35 hüvelykes sortávolság 32-re csökkentését a McDonnell-Dougles egyik vezetője azzal indokolta, hogy az újfajta, kevésbé masszív székeknek köszönhetően így is ugyanakkora marad a lábtér.

Egy szervezet az Egyesült Államokban 1985 óta figyeli a nagy légitársaságaik kabinberendezését, és kiderül, hogy az American, a Delta, a United és a Southwest akkoriban még 31-35 hüvelyk körüli sortávolságot kínált, ez mára 30-33-ra módosult.

Lábtér az Emirates Boeing 777-300ER repülőgépén. (Fotó: AIRportal.hu)

A brit lap 1990-es felmérése szerint például a Lufthansa, a Qantas, a British és a Virgin Atlantic a hosszú távú járatainak turista osztályán 31-34 hüvelykes sortávolsággal repült, ma már csak a Qantas ad 31-nél többet, a Virginnél például 29 hüvelyk is előfordul, igaz, csak egyetlen üléssorban.

Jelenleg jellemzően üdülőjáratokat működtető, illetve diszkont légitársaságok a „szűksorúak”, a 30 vagy kevesebb hüvelykes távolság a Virgin és a Thomas Cook mellett például az izlandi WOW Airnél, az indonéz Lion Airnél és a japán Vanilla Airnél fordul elő.

A rövid távú járatoknál még a British, a Vueling, az Easyjet, a Jet2, a Norwegian alakít ki akár 29 hüvelykes sortávolságot. A legszűkebb, 28 hüvelykes klubba tartozik például a TAP, a Tui, a Spirit, a Frontier, az Iberia, a Thai Airways és a LATAM Brasil.

Van olyan cég, amely igen sűrűn székezi a turista osztályát (Fotó: TAP Portugal)

A Boeing álláspontja szerint az átlagosan három hüvelykes, 7,6 centis sortávolság-csökkenés a hosszú távú járatokon nem jelent rögtön komfortcsökkenést, hiszen a korszerű, vékonyabb ülések miatt ugyanannyi a hely, mint a régi székek esetében.

Az összefoglaló kitér arra is, hogy 28 hüvelyknél kisebb sorközökkel senki sem merészelt még előállni, de a kabinberendezéseket gyártó Zodiac Aerospace már megalkotta a 27 hüvelykes, ultravékony székekből álló sorokat, igaz, még senki sem tette a repülőgépeibe.

A gyártók szerint egyébként nem is főként a lábtér, hanem az ülések szélessége számít inkább az utasok komfortérzetének szempontjából.

A már említett civil szervezet mérése szerint 1985-ben még 19 hüvelyk, azaz 48,2 centi volt az átlagos székszélesség, ma már 17 hüvelyk, azaz 43 centi a standard.

Lábtér a Qatar Airways Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépén. (Fotó: AIRportal.hu)

Ami ezt az adatot illeti, a 17 hüvelykes „klubba” tartozik számos légitársaság, főként a Boeing-üzemeltetők.

A flightglobal.com cikke rámutat, hogy az Airbus A350-esen a 9 üléses turista osztályú sorok a szélesebb törzs miatt 18 hüvelyk széles üléseket kaphatnak, míg a Boeing 787-esek szintén 9 székes soraiban csak 17 hüvelykesek férnek el.

A Boeing azzal érvel, hogy nem olyan fontos az utasoknak a szélesség, ugyanakkor az Airbus több típusánál az egyik legfontosabb utaselőnyként kommunikálja az egy hüvelykkel szélesebb üléseket. Abban az Airbusnak igaza van, hogy főleg a világ nyugati felén az emberek szélessége növekszik, és valószínűleg ha bárkit megkérdezünk, biztos a szélesebb ülésre szavazna.

Lábtér a Lufthansa Airbus A350-eseén. (Fotó: AIRportal.hu)