Az Eurocontrol friss elemzése szerint nem elegendő az a kapacitásbővítés, amelyet a repülőterek terveznek, 2040-re 1,5 millióval több repülésre lehet igény, mint amennyire kapacitás lesz.
Az európai légiforgalom áramlásának szervezéséért és díjbeszedésért felelős Eurocontrol a Challenges of Growth című tanulmányában azt írta, a legvalószínűbb forgatókönyv szerint 2040-re Európában 16 millió repülést hajtanak majd végre, ez 53 százalékkal magasabb érték, mint 2017-ben.
A növekedés üteme azonban lassul, főleg nagyobb időtávban: 1988 és 2008 között megduplázódott a repülések száma és elérte a 10 milliót. A növekedés ütemének lassulása az Eurocontrol szerint a kapacitáshiányra, illetve a gazdaság lassabb fejlődésére vezethető vissza.
A repülőterek kapacitáshiányával kapcsolatban kiemelték, hogy a 2008 és 2013 közötti csökkentés után újra elkezdték emelni az értékeket, 111 repülőtér átlagosan 16 százalékos bővítést terveznek, így 4 millió gépmozgással többet tudnak majd kiszolgálni. Az átlag felső részébe a 20 legnagyobb repülőtér tartozik, ezek a légikikötők 28 százalékos fejlesztést terveznek, így a gépmozgások száma 2,4 millióval emelkedhet.
Az Eurocontrol szerint azonban ez akkor is kevés, ha minden terv megvalósul. Ennek ellenére 2040-re az unió 17 tagországában visszafogott forgalomfejlődéssel számolva is
1,5 millió repüléssel többre lesz igény a tanulmány szerint, mint amennyit a repülőterek ki tudnak szolgálni.
Ez 160 millió utast jelent, akik nem tudnak majd repülni. Abban az esetben, ha erősebb lesz a fejlődés, akkor 4 millió repülést nem tudnak majd kiszolgálni.
Az Eurocontrol tanulmánya rámutatott arra is, hogy a jelenlegi 6-ról 16-ra nő majd azoknak a repülőtereknek a száma, amelyek kapacitásuk felső korlátján kénytelenek üzemelni.
A járatok késésével összefüggésben az Eurocontrol becslése szerint a jelenleg járatonként átlagos 12 perces késés 20 percre emelkedik 2040-re a nyári időszakban, az 1-2 órás késést elszenvedő járatok száma hétszeresére nő.
Ez azt jelenti, hogy 2040-ben naponta csaknem félmillió utasnak fog 1-2 órát késni a járata.
Ez a szám ma 50 ezer környékén van – írta az Eurocontrol.
Az áramlásszervező szerint ahhoz, hogy csökkentsék a hatásokat a repülőtereknek nagyobb kapacitású infrastruktúrát kell biztosítania, de az iparág többi szereplőjének is akad dolga. Ezek között említette az Eurocontrol a SESAR (Egységes Európai Égbolt) nevű projektet, amely 28 százalékkal csökkentheti a kapacitáshiányt, de ehhez sikeresnek kell lennie a bevezetésnek, amely már most is akadozik.
A késések másik fő okával, az időjárással nem tud sok mindent kezdeni az Eurocontrol, a klímaváltozás az infrastruktúrát, a napi üzemmenetet is befolyásolja, és bár ezzel tisztában van az európai légiipar, eddig nem tettek sok mindent a hatások csökkentése érdekében.
A drónokkal kapcsolatban az Eurocontrol szintén nem volt túl derűlátó: tanulmányuk szerint a mai napi 6 repülésből 2040-ra 100-at fognak vezető nélküli gépekkel teljesíteni.