November 25-én teljesítette utolsó kereskedelmi járatát a British Airways Boeing 767-ese, a légitársaság közel három évtized után cseréli le a típust új generációs, nagy hatótávolságú keskenytörzsűekre.
Az típus utolsó kereskedelmi járatpárját a G-BZHA lajstromjelű gép teljesítette London Heathrow és a ciprusi Larnaca között oda-vissza.
Az utolsó brit 767-est ezután november 26-án repülték át walesi St. Athan repterére, itt várja majd további sorsát.
A British Airways 1987-ben rendelt harmincegy darabot az amerikai gyártó közepes méretű szélestörzsűjéből, amely az európai Airbus A300-600R-rel szemben nyerte el a tetszésüket.
A brit nemzeti légitársaság a típus történetében különleges szerepet töltött be, ők voltak ugyanis az angol Rolls-Royce hajtóműgyártó RB-211-es hajtóművével felszerelt változat indító légitársasága.
Ez a típusváltozat mind közül a legsikertelenebbnek bizonyult, csupán 31 darabot értékesítettek belőle, a British 28 gépén felül hármat a kínai Yunnan Airlines vásárolt meg.
A döntésben a brit erőforrás mellett nagy szerepet játszott, hogy a pilóták a keskenytörzsű, a BA által akkor már négy éve használt 757-essel rokon típusvizsgát kaphattak, mivel a két típus rendszerei számos ponton egyeztek, vagy nagy mértékben hasonlítottak – írja a Flightglobal.
Az első 767-es, G-BNWA lajstromjellel végül 1990-ben érkezett meg a brit légitársasághoz, ahol huszonnyolc év alatt a hosszútávú járathálózat mellett számos rövid belföldi, vagy Európán belüli, de nagy kapacitást igényű útvonalakon is megfordult.
A kivonással a British mellett az International Airlines Group kötelékéből is végleg eltűnik a típus, mivel a másik egykori üzemeltető ír Aer Lingus már korábban megvált a korosodó példányaitól.
Két típus váltja a jól bevált igáslovat
A britek két, egymástól merőben eltérő új generációs típussal igyekeznek pótolni a múlt század közép- és hosszútávú útvonalainak jellegzetes típusait, Európából ugyanúgy érkezik a váltás, mint a tengeren túlról.
A Boeingtől összesen 42 darab 787 Dreamlinert – 12-12 -8-as és -10-es, valamint 18 darab -9-es változatút – rendeltek meg, amelyek közül 29 darabot már át is vettek.
A hajtóművek kiválasztásánál az elmúlt időszak fényében a British is rossz lóra tett, a Dreamliner-flottát elérték a Roll-Royce Trent 1000 hajtóművekkel kapcsolatos problémák, ami miatt a Qatar Airways-től kölcsönöztek cseregépeket.
Emellett november 23-án repülték át az Airbus hamburgi gyárából Londonba a cég első Airbus A321neo repülőgépét, amely a rövidtávú útvonalakon hivatott kiváltani a 767-eseket.
Az A321-251NX típusjelű, G-NEOR regisztrációt kapott gép Airbus Cabin Flex (ACF) csomaggal, tehát módosított vészkijárati elrendezéssel, és akár három kiegészítő üzemanyagtank beszerelését lehetővé tévő átalakított üzemanyagrendszerrel áll forgalomba.
Ennek köszönhetően akár 244 utast is fedélzetére vehet, ugyanakkor a cargo-kapacitás csökkentésével igény esetén viszonylag gyorsan nagy hatótávolságú A321LR konfigurálható belőle.
A britek 235 üléses konfigurációban állítják forgalomba a típust, a tíz gépes flotta várhatóan 2019 végére válik teljessé – írja az Airways Magazine.