Újabb probléma merült fel a Boeing 737-es típusával kapcsolatban, ám ezúttal nem csak a MAX, hanem a korábbi NG változatok is érintettek. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal ezért légialkalmassági direktívát ad ki a napokban.

A rentoni 737-es gyártósor (Fotó: Boeing)

Az orrsegédszárny vezetősínjének hibájáról a repülőgépgyártó értesítette a hivatalt.

A gyanú szerint nem megfelelő gyártás miatt az érintett alkatrészek nem felelnek meg a jelenlegi szilárdsági és tartóssági követelményeknek, és idő előtt tönkremehetnek.

Az ezt követő vizsgálat kiderítette, hogy akár 148 gyártási hibás alkatrész is érintett lehet, amelyet a Boeing egyik beszállítója készített.

A Boeing mind a 737 NG (Next Generation – a MAX előtti, 1997-től gyártott -600, -700, -800, -900, -900ER változatok), mind a 737 MAX-ok között talált olyan példányokat, amelyeket hibás alkatrésszel szerelhettek fel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Egyesült Államokban 32 darab NG és 33 darab MAX, míg világszinten összesen 133 NG és 179 MAX változatot érint a probléma.

Az orrsegédszárny vezetősínjének tönkremenetele esetén nem áll fenn katasztrófa veszélye, azonban a gépben károk keletkezhetnek.

Ezért az FAA légialkalmassági direktívát ad ki, hogy azonosítsák és cseréljék ki az üzemeltetők az érintett alkatrészeket.

A direktíva hatályba lépését követő 10 napon belül kell elvégezni a műveletet. Ez a globálisan földre parancsolt 737 MAX-ek esetében nem jelent gondot, hiszen a módosítást el tudják végezni az üzemeltetők az egyébként is földön veszteglő példányokon. Az érintett NG-k esetén azonban a művelet idejére ki kell vonni a gépeket a forgalomból.

Az USA légügyi hivatala értesítette a nemzetközi légügyi hatóságokat a felfedezett hibáról és a szükséges lépésekről.

A repülőgépgyártók időről-időre adnak ki szerviz-utasításokat (service bulletin) a kisebb-nagyobb hibák kezelésére az üzemeltetőknek. A komolyabb problémák esetén a légügyi hatóságok légialkalmassági direktívák, vagy sürgősségi légialkalmassági direktívák formájában kötelezhetik az üzemeltetőket egyes javítások, ellenőrzések, alkatrészcserék elvégzésére. Ez egy teljesen szokásos folyamat, ez az ügy a 737 MAX-ek körüli kiemelt médiafigyelem miatt került most reflektorfénybe.

Kapcsolódó: 

Az év végéig húzódhat a 737 MAX típus repülési tilalma