Akár az év végéig is eltarthat a Boeing 737 MAX gépekre szóló repülési tilalom, amelyet a típusváltozat második katasztrófáját követően, március közepén rendeltek el.

Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója hétfőn az amerikai CNBC hírcsatornának adott nyilatkozatában azt mondta, hogy
az év végére kaphat zöld jelzést a hatóságoktól a 737 MAX, hogy visszatérjen a kereskedelmi forgalomba.

A vezérigazgató ennél pontosabb határidőt nem kívánt bejelenteni.

A hatóságok ezen a héten szimulátoron vizsgálják a 737 MAX repülésirányító rendszerének szoftveres módosításait, ezt követően az FAA kijelöli az első hatósági tesztrepülés időpontját. A 737 MAX típusváltozatot rendkívül részletes ellenőrzésnek vetik alá a hatóságok, mielőtt feloldanák a repülési tilalmat.

Forrás: Boeing

Az Emirates vezére nem bizakodó, az IATA-főnök pedig összehangolt lépéseket sürget

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója az IATA éves közgyűlésén Szöulban a Bloomberg cikke szerint kijelentette: úgy gondolja, hogy a 737 MAX repülési tilalma hosszabbra nyúlhat, mint korábban várták. A típus nem fog tudni az év vége, karácsony előtt visszatérni a kereskedelmi forgalomba a véleménye szerint.

A vezérigazgató ennek elsődleges okát abban látja, hogy vita van az amerikai légifelügyelet, az FAA, illetve az egyes országok – például Kanada, Kína és az EU – hatóságai között. Azt azonban nem részletezte, hogy milyen nézetkülönbségekről tud az egyes testületek között.

A 737 MAX repülésirányító szoftverének módosítása mellett a Boeingnek meg kell változtatnia a pilóták képzését is Tim Clark szerint, ez pedig további csúszásokat eredményezhet.

A gyártó álláspontja, hogy továbbra is elégséges egy számítógépes gyorstalpaló az MCAS átesésvédelmi rendszer működésével kapcsolatban, ezzel szemben több hatóság is úgy gondolja, hogy kötelező szimulátoros képzéseken kellene részt venniük a pilótáknak. Probléma viszont, hogy nagyon kevés 737 MAX-szimulátor áll rendelkezésre világszerte.

Mint ismert, a Boeing és az FAA korábban azt szorgalmazta, hogy az egyes országok ne vizsgálják külön-külön a típusváltozat módosításait, ne folytassanak le önálló és független légialkalmassági ellenőrzési folyamatot a repülési tilalom feloldásához. Ehelyett egy közös testület végezze el az ellenőrzést, amelybe minden érintett ország delegálhat tagokat. Ezért hozták létre az egyesített technikai ellenőrző testületet (Joint Technical Review Committee), amelyben az FAA mellett több ország hatósága is részt vesz.

Az ügyben felemelte szavát a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA vezérigazgatója is: Alexandre de Juniac azt szorgalmazta, hogy a hatóságok összehangolt módon hagyják jóvá a 737 MAX módosításait.

A szakember szerint a 737 MAX-katasztrófák megrendítették a bizalmat a légialkamassági tanúsítás globális rendszerében az egyes hatóságok között, de még az iparágon belül és az utasok körében is. A vezérigazgató szerint a kormányoknak és a légiközlekedési szektor szereplőinek meg kell találniuk a választ arra, hogy miként lehet a biztonságosság iránti bizalmat visszaállítani, ehhez pedig gyors és összehangolt cselekvésre van szükség.

Az azerbajdzsáni AZAL visszamondta MAX-rendelését, az Icelandair MAX-pilótákat bocsátott el

 

Biztonsági okokra hivatkozva visszamondta tíz darab Boeing 737 MAX 8 repülőgépre szóló, 1 milliárd amerikai dollár értékű megrendelését az azerbajdzsáni légitársaság, az AZAL erről szóvivője útján számolt be a Reuters híre szerint hétfőn.

 

Az izlandi Icelandair pedig az elhúzódó repülési tilalom miatt felmondott 24 Boeing 737 MAX pilótájának, és a beütemezett munkaerő-toborzást is leállította, egyelőre nem veszi fel a korábban tervezett plusz 21 főt. A légitársaság jelenleg három Boeing 737 MAX gépet üzemeltet(ne), az eredeti tervek szerint az év végéig kilencre bővült volna a típusváltozat példányszáma a flottában. Az eredeti megrendelés szerint 2021-ig összesen 16 darabot venne át az Icelandair, e tervben – egyelőre – nincs változás. A MAX-ek pótlására a cég három Boeing 767-300ER és egy Boeing 757-200 gépet bérel.

Kapcsolódó:

Gyártási hibás alkatrészeket kell cserélni világszerte több mint 300 Boeing 737-esen