Rekord gyorsaságra kapcsolt a konszolidáció 2019-ben a légiközlekedési iparágban, soha ilyen ütemben nem hullottak a légitársaságok, mint ebben az évben.

A Reuters hírügynökségnek nyilatkozó Phil Seymour, az IBA tanácsadó vezetője azt mondta, eddig 17 légitársaság ment csődbe és adta vissza gépeit a lízingcégeknek.

Szerinte a folyamat még nem zárult le, mert a fapados cégek jelentette konkurencia, a magasabb kerozinárak, illetve az erős dollár miatt is elszabaduló költségek nem jelentenek optimális üzemelési környezetet. A szakértő ugyanakkor nem adott összehasonlítási alapot az idei csődök számához.

Becslése szerint az utolsó negyedév az északi féltekén újabb csődöket fog hozni, amely egyben újabb lehetőséget is jelent a megmaradóknak arra, hogy így jussanak gépekhez, repülőtéri résidőkhöz és persze utasforgalomhoz.

Illusztráció. (Fotó: AIRportal.hu)

Ennek példájaként említette az indiai SpiceJet fapados céget, amely a Jet Airways eltűnése miatt fontolóra vette, hogy az eddiginél több Boeing 737 MAX-ot rendel. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy a típus légialkalmassági engedélyének visszavonása miatt mindenki cseregépeket keresett a piacon, így szépen felverték a lízingpiacon az árakat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A teljesség igénye nélkül idén eddig a Germania, FlyBMI, a WOW Air, a Jet Airways, az Avianca Brasil (a cég elnevezése szerint Ocean Air), az Aigle Azur, az XL Airways, a Thomas Cook-csoport és az Adria Airways szüntette be üzemelését, majd ment csődbe.

A WOW Air ugyan eredeti formájában már nem létezik, de lehet, hogy újraéled egy amerikai befektetőnek köszönhetően.