Az Eurocontrol adatai szerint a Boeing 737 MAX földre parancsolása az európai forgalom bővülésére is rányomta a bélyegét, legalább napi 50-60 járatot mondtak le a légitársaságok, amelyeket ezzel a típussal üzemeltettek volna. A pótlás pedig nehézkesen megoldható.

Az európai légiforgalom áramlásszervezőjének legutóbbi tanulmánya szerint március és augusztus között azokon a várospárokon, amelyeken eredetileg MAX-ok közlekedtek naponta 50-60 járatot mondtak le, sőt, voltak esetek is, amikor a nem MAX-szal repült várospárokról is sok járatot mondtak le, hogy a felszabaduló kapacitást át tudják helyezni. Ezekkel a módszerekkel, illetve bérelt gépek beállításával a tervezett MAX-kapacitás 85 százalékát sikerült lefedni, napi 60 járattal kevesebb indult el a tervezettnél.

Ez összességében mindössze 0,15 százalékos csökkenésnek fele meg, de mégis nagy jelentősége van, mivel augusztusban az Eurocontrol szerint mindössze 0,4 százalék volt a forgalom bővülése az előző évhez viszonyítva.

Illusztráció, a Norwegian EI_FYC lajstromjelű MAX 8-asán már rajta van a műholdas antenna (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Európa azonban még olcsón megúszta, az Egyesült Államokban a kieső kapacitás mindössze 76 százalékát sikerült pótolni és járattörlés is több volt, bár konkrét számot az Eurocontrol nem említett.

A tanulmányban rámutattak arra is, hogy az nyári szezonban mintegy 400-450 járatot teljesítettek volna a légitársaságok naponta a MAX-okkal, ehhez képest a földre parancsolás miatt egy sem indult el. Márciusban, amikor azonnal kellett cselekedni, 400 járatot, a teljes járatszám 2,5 százalékát töröltek, a gépek bérlésével ez a szám a következő hónapokban 1-1,5 százalékra mérséklődött.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Előrejelzésében az Eurocontrol azzal számol, hogy éves szinten 2019-ben 0,3-0,4 százalékkal vetheti vissza a MAX-ok hiánya az európai forgalom bővülését.