A GECAS Cargo bejelentette, hogy megállapodott a Kalitta Airrel három darab Boeing 777-300ERSF bérbeadásáról.
Az amerikai áruszállító légitársaság lesz a General Electric csoporthoz tartozó lízingcég és az Israel Aerospace Industries (IAI) közös programjában utasszállítóból cargo géppé átalakított 777-300ER első példányának üzemeltetője.
A “The Big Twin” becenéven futó 777-300ERSF (Extended Range Special Freighter) a legnagyobb kapacitású kéthajtóműves áruszállító lesz, az első példányt 2023-ban adja át a GECAS a Kalitta Airnek.
A légitársaság flottájában jelenleg 37 áruszállító repülőgép teljesít szolgálatot, többségében négyhajtóműves 747-400F repülőgépek, valamint tíz 767-300F és három 777-200F.
A GECAS és az IAI 2019 októberében jelentette be 777-300ER konverziós programját, a két cég tervei szerint 2030-ig több mint száz átalakított gépet értékesíthetnek.
Előrejelzésük szerint 2030-ig összesen 350 új és konvertált szélestörzsű áruszállító gépre lesz igény, amelyből 200 a most használt gépek cseréjét, 150 a bővülést szolgálhatja, a 777-300ERSF pedig 40-50 százalékát teheti ki a megrendeléseknek.
A GE90-es hajtóművekkel felszerelt 777-300ERSF egy tonna árura vetítve akár 21 százalékkal kevesebb üzemanyagot is fogyaszthat, mint négyhajtóműves elődei.
A típus fedélzetén 47 standard méretű palettapozíció található, ami a gyári 777F (amely a rövidebb törzsű 777-200LR-en alapul) kapacitásánál tízzel, a 747-400F-énél pedig nyolccal több.
Ezekkel az adottságokkal várhatóan a most 747-essel kiszolgált járatok 95 százaléka teljesíthető lesz a 777-300ERSF üzemeltetésével.
Amint korábban megírtuk, az IAI 2020 júniusában kezdte meg az első példány átalakítását Tel Avivban, a donorgép korábban az Emirates flottájában repült.
Az átalakítás során az izraeli cég szakemberei lefedik az ablakok helyét, deaktiválják a meglévő utasajtók és vészkijáratok nagy részét, valamint egy nagyméretű tehertérajtót szerelnek a törzsre. Megerősítik a teherviselő elemeket, a padlózatot, hogy elbírja a nehéz rakományokat, továbbá a vevő igényei szerint többféle rakománykezelő-rendszer is beépíthető lesz.
A típus fontos jellemzője, hogy a fő fedélzeten a hőmérséklet szabályozható lesz, így a Boeing 777-300ERSF alkalmas lesz a hőérzékeny és romlandó áruk, gyógyszerek, vagy állatok szállítására is.
A kiegészítő típustanúsítvány (STC) megszerzését követően egy példány átalakítása 4-5 hónapos folyamat lesz.