Az Európai Unió és az Egyesült Államok július 10-ig rendezni kívánja az Airbus és a Boeing repülőgépgyártók tiltott támogatásai nyomán bevezetett vámtarifák miatti vitáját – közölte a gazdaságért és kereskedelmi kapcsolatokért felelős uniós biztos csütörtökön.
Valdis Dombrovskis az uniós tagországok külgazdaságért és kereskedelmi ügyekért felelős minisztereinek egynapos ülését követően tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, mindkét fél a vita lejes lezárásán dolgozik a határidőt szem előtt tartva.
Elmondta, az Európai Bizottság intenzív és széles körű megbeszéléseket folytat Katherine Tai amerikai kereskedelmi főképviselővel, aki az uniós tagországi szakminiszterek csütörtöki tanácskozásán videón keresztül bekapcsolódva megerősítette az ütemtervet.
Az Európai Unió és az Egyesült Államok március elején állapodott meg abban, hogy négy hónapra felfüggesztik az európai Airbus és az amerikai Boeing repülőgépgyártóknak nyújtott, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által tiltottnak minősített állami támogatások miatt egymás exportjára kivetett valamennyi büntetővámot.
Dombrovskis korábban emlékeztetett: a felfüggesztés azt a célt szolgálja, hogy a vámtarifák tartós megszüntetéséhez szükséges belső eljárások befejeződhessenek. A felfüggesztés idején folytatott tárgyalások lehetővé tehetik, hogy a közel két évtizede húzódó vita megoldására összpontosítsanak – tette hozzá.
Amennyiben július 10-ig nem sikerül megegyezésre jutni, július 11-én ismételten alkalmazzák a tarifákat.
Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta tart a vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a Boeing és az Airbus szubvencionálása ügyében. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában pedig az Egyesült Államokat marasztalta el.
A WTO háromtagú választottbírósága 2019 októberében mondta ki, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus számára kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre.
Az unió több mint 10 milliárd dolláros kártérítési igényéről 2020 tavaszán kellett volna meghozni a döntést, ám a koronavírus-járvány ezt késleltette. Az Európai Unió 2020 novemberében jelentette be, hogy új vámtarifákat vezet be amerikai importtermékekre a WTO döntése alapján a Boeing amerikai repülőgépgyártónak nyújtott, tiltott támogatások miatt. A Kereskedelmi Világszervezet 2020 októberében engedélyezte az EU-nak, hogy 4 milliárd dollár értékű amerikai termékre vessen ki büntető vámot a Boeingnek nyújtott, tiltott támogatások miatt.
A WTO tavalyi döntése óta mindkét fél tett lépéseket, hogy eleget tegyen a világszervezet előírásainak. Washington állam például visszavonta a Boeingnek nyújtott adókedvezményeket, az Airbus pedig módosította a francia és a spanyol kormánnyal kötött megállapodásait, azaz nagyobb kamatot fizet az A350-es típus fejlesztéséhez kapott állami hitelek után.