Már zajlik az Airbus és a Boeing ajánlatának értékelése, nemsokára kiderül, mely típus váltja a 737-eseket a Transaviánál és a KLM-nél, az is lehet, hogy mindkét gyártó megrendelést kap – mondta utóbbi légitársaság pénzügyi igazgatója a légitársaság 102. születésnapján Amszterdamban, ahol beszélt a fedélzeti étel-italkínálat fontosságáról, valamint arról is, hogy a Covid-dokumentumok előzetes online ellenőrzésénél fejlesztéseket terveznek.

Százhatvan keskenytörzsű repülőgépre tervez megrendelést leadni az Air France-KLM-csoport, hogy a diszkont leánycégei, a holland és a francia Transavia légitársaságok, valamint a KLM korosodó Boeing 737-eseit leváltsa. A jó ideje futó tenderen a közeljövőben eredményt hirdethetnek – jelentette be a holland királyi légitársaság 102. születésnapján, csütörtökön Amszterdamban tartott sajtóeseményen a cég pénzügyi igazgatója, Erik Swelheim.

Közlése szerint az Airbus és a Boeing, illetve a két nagy hajtóműgyártó, a GE és a Pratt&Whitney nyújtott be ajánlatot, ezek értékelése már javában zajlik. Típusváltozatokról nem beszélt, de szinte biztosan az A320neo család és a 737 MAX áll versenyben. Emlékeztetett arra, hogy a KLM szélestörzsű flottájának megújítása folyamatban van, érkeznek a további 787-10-esek, korábban pedig lezárult a kisebb gépek, azaz az idős Fokkerek Embraer E-jetekre cserélése, így most következhetnek a közepes méretű típusok.

Arra az újságírói kérdésre, hogy nem lenne-e hatékonyabb a nagy Airbus-üzemeltető Air France miatt a teljes cégcsoportnál átállni az európai gyártó keskenytörzsű gépeire, a szakember azt mondta, hogy meglátásuk szerint

nem a vállalat szintjén kell gazdaságosnak lennie egy típusnak, hanem légitársaságonként, ezért előfordulhat, hogy más-más gyártó típusát szerzik be az egyes légitársaságoknak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Felidézte, hogy azért irányították át a megrendelt A350-eseiket az Air France-hoz, és annak még át nem vett 787-eseit a KLM-hez, mert a személyzet (és a karbantartás) szempontjából hatékonyabb, hogy így kevesebb típust üzemeltetnek.

A gazdaságosság részben összekapcsolódik a fenntarthatósággal is: a pénzügyi vezető szerint fontos az üzemanyag-takarékos új repülőgépek beszerzése, valamint az alternatív, bio- és szintetikus kerozin használata. Továbbá, az informatikai és egyéb üzemeltetési rendszereik, az eljárásrendek fejlesztésével is hatékonyságnövekedést fognak elérni, amely megint csak visszahat a kevesebb fogyasztás révén a környezetvédelemre – tette hozzá.

Az eseményen észrevételezték az újságírók, hogy kissé nehézkes a dokumentumok előzetes online ellenőrzése a KLM-nél, más légitársaságokkal ellentétben csak bizonyos útvonalakon, előzetes emailes „meghívót” követően lehet feltölteni ezeket. A pénzügyi vezető úgy tájékoztatott: e téren fejlesztéseket terveznek, hogy ne kelljen egy-egy járat utasainak online check-in helyett sorban állniuk a reptereken.

A fedélzeti ellátás kapcsán azt kérdezték tőle, hogy több nagy európai légitársaság fizetőssé tette a turista osztályon, és vajon készül-e erre a KLM is, de a szakember azt mondta: a cég hagyományaihoz hozzátartozik az ingyenes étel-ital, nem akarnak változtatni ezen.

Forrás: KLM

A cég gazdasági ügyeiről elmondta: nagyon jó a légitársaság készpénzállománya, a 3,4 milliárd eurós holland kormányzati segélycsomagból 1 milliárdot használtak fel eddig, amint elérik a járvány előtti bevételek 80 százalékát, nem vesznek igénybe több állami pénzt.

A cargo-üzletág kiemelkedően teljesít, és az utazási hajlandóság is növekszik, noha amint más cégek, ők is érzik, hogy az üzleti célú forgalom lassabban áll helyre, illetve míg a legtöbb régióban tapasztalják a bővülést, az ázsiai útvonalaik kevésbé mennek jól. Emellett gondot jelent, hogy szavai szerint „elfogadhatatlan mértékű” áremelésre készül a Schiphol repülőtér.

A háttérbeszélgetés után, a KLM 102. születésnapja alkalmából mutatták be a légitársaság hagyományos, miniatűr porcelán házakból álló sorozatának 102. darabját, amely az ünnepség helyszínét, az amszterdami Tuschinski mozit ábrázolja.

A korai art deco jellegű, expresszionista, de szecessziós jegyeket is magán hordozó épület épp most százéves, így kettős évfordulót lehetett ünnepelni – történetét és a miniatűr változatát a lenti videó meséli el.

A porcelánalkotásokat az ötvenes évek óta ajándékként kapják az interkontinentális járatok üzleti osztályának utasai, a különleges, delfti kék mázzal is ellátott házak 1994 óta összhangban a cég épp aktuális születésnapjával készülnek, híres épületek alapján.

Utóbbiakat önállóan, a KLM honlapján elérhető útmutatóval vagy vezetett sétákon is meg lehet ismerni Amszterdamban, így az egykori nagypolgári rezidenciákat, amelyek összenyitva most luxushotelnek adnak helyet, egy több száz éves éttermet, a 17. századi festőművész, Rembrandt lakóházát vagy a máig egy gazdag család tulajdonában álló hatalmas palotát, amelyben magánmúzeum működik.