A repülőgépekre és részegységeire vonatkozó nyugati szankciók miatt hatalmas nyomás nehezedik az orosz repülőgépiparra, hogy a helyzethez alkalmazkodva biztosítsák a légitársaságoknak a szükséges kapacitást. A Rosztech konglomerátumhoz tartozó üzemek a napokban elkészültek az Il-96-400M és az oroszosított Superjet első példányaival.
Kigördült az első Iljusin Il-96-400M a United Aircraft Corporation-hoz (UAC) tartozó Voronyezsi Repülőgépgyártó Szövetség (VASO) üzeméből.
A még a szovjet érában kifejlesztett, négyhajtóműves, szélestörzsű típus megnyújtott és nagyobb befogadóképességű változatának prototípusa a gyártó nemrégiben bemutatott, egységes arculatának megfelelő festést visel.
A gépet, amely a közlés szerint a közeljövőben hajtja végre szűzrepülését, modern orosz avionikai berendezésekkel, valamint egyéb belföldön gyártott alkatrészekkel és rendszerekkel szerelték fel.
A gyártó főként a nagyobb befogadóképességtől várja a típus üzemeltetési hatékonyságának javulását az elődváltozatokhoz képest, hiszen megörökölte a korábbi változatokon is használt szovjet fejlesztésű hajtóműveket, valamint a szerkezet elkészítésénél sem alkalmaztak a tömeg csökkentését szolgáló újfajta megoldásokat vagy kompozit anyagokat.
Elkészült az SSJ-NEW prototípusa is, de még nyugati hajtóművekkel
Az Irkut a napokban átadta az SSJ-NEW első prototípusát a berepüléseket végrehajtó divíziónak. A Superjet kizárólag orosz alkatrészeket tartalmazó változata a földi teszteket követően indul majd első repülésére.
A prototípus viszont még a Safran és az orosz NPO vegyesvállalata által kifejlesztett, a CFM56-os magjára épülő Power Jet SaM146 sugárhajtóművekkel készült.
Az orosz gyártó tervei szerint az SSJ-NEW az orosz fejlesztésű és gyártású Aviadvigatel PD-8 típusú hajtóművekkel készül majd, ám ennek a repülési tesztje és tanúsítása még nem zárult le. A második SSJ-NEW tesztpéldányt viszont a közlés szerint már ezzel szerelik fel, az új generációs orosz hajtóműtípus egyébként az MSz-21-eshez fejlesztett PD-14-es kistestvére.
Az SSJ-NEW változat fejlesztése már évekkel ezelőtt megkezdődött, a projekt célja, hogy a regionális típus nyugati részegységeit orosz fejlesztésű és gyártású alkatrészekkel helyettesítsék. A változat tanúsításának jelenleg ismert céldátuma 2023 vége.
Az Il-96-os és az SSJ-NEW fejlesztése mellett az orosz gyártó tovább dolgozik az új generációs MSz-21-es orosz hajtóművekkel, belföldi gyártású kompozit szárnyakkal és részegységekkel készülő változatának fejlesztésén is, emellett korábban a Tu-214-es gyártását is újraindították.
Az Ukrajna ellen indított háború miatti nyugati szankciók bevezetése óta az orosz légitársaságok ugyanis nem kapják meg a korábban megrendelt nyugati gyártású gépeiket, valamint a meglévőkhöz is csak korlátozott számban állnak rendelkezésre új alkatrészek.
Ezért az ország légitársaságai gyakran a leállított példányokat használják alkatrészbányának, helyi utángyártott alkatrészekkel helyettesítik az eredetieket, valamint az Aeroflot az egyik A330-asát például a szintén szankciók sújtotta Iránban javíttatta. A korlátozások egyébkén a már forgalomba helyezett és a még fejlesztési fázisban lévő orosz fejlesztésű típusok nyugati gyártóktól származó részegységeire is vonatkoznak.