A Boeing javaslatára a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) globálisan földre parancsolta a 737 MAX-eket, miután újabb információk birtokában Kanada, majd később az Egyesült Államok is kitiltották a légtérből a típust.
Hírügynökségi jelentések szerint Marc Garneau, Kanada közlekedési minisztere sajtótájékoztatóján azt mondta, olyan új információk birtokába jutottak, amelyek szerint hasonlóságok vannak az ET302-es járatot teljesítő Boeing 737 MAX és a Lion Air 610-es járatát teljesítő gép repülési profiljában, ezért úgy döntöttek, kitiltják a légtérből a típust.
Ennek megfelelően sem induló, sem érkező, sem átrepülő járatot nem lehet Kanadában teljesíteni határozatlan ideig.
Az országban három légitársaság, az Air Canada, a Westjet és a nyaralójáratokat teljesítő Sunwing Airlines üzemelteti a típust, összesen 37 ilyen gép van szolgálatban.
Mivel a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nem tett lépéseket, Kanada bejelentése után Donald Trump amerikai elnök veszélyhelyzeti rendeletben szabta meg, hogy a MAX-ok nem repülhetnek az országban.
Jelezte: a gépek egészen addig a földön maradnak, amíg a Boeing nem talál ki egy megoldást a kialakult helyzetre.
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) March 13, 2019
Az elnök közlését követően az FAA is lépett, a Szövetségi Légügyi Hivatal azt írta, hogy ideiglenesen megtiltja a 737 MAX típus üzemelését az USA légitársaságainál, és az ország légterében. A közlés szerint a döntést azt követően hozták meg, hogy az adatgyűjtési folyamat során új bizonyítékok kerültek birtokukba az etiópiai katasztrófa helyszínén. A bizonyítékok, és az újra elemzett műholdas adatok birtokában döntött az FAA a 737 MAX típus földre parancsolásáról, amely a vizsgálatok eredményeinek függvényében (beleértve az etióp gép feketedobozainak adatait), további intézkedésig érvényben marad.
A döntésre reagálva a Boeing azt közölte, hogy továbbra is biztonságosnak tartja a 737 MAX típust, de az FAA-vel, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottsággal (NTSB), az ügyfelekkel és az egyéb hatóságokkal konzultálva a gyártó javasolta a 737 MAX típus földön tartását, annak érdekében és addig, amíg a közvélemény bizalmát sikerül visszaállítani a típus biztonságos mivolta iránt.
Ezzel a Boeing 737 MAX összes forgalomban lévő, 371 példánya nem szállhat fel további intézkedésig.
Az Egyesült Államok légitársaságai a legnagyobb üzemeltetői a MAX 737-eseknek, a Southwest Airlines 31-et, az American Airlines 22-t, a United 12-t birtokol.
Korábban több pilóta is arról számolt be, hogy problémákat tapasztaltak a típusváltozattal.
Az amerikai pilóták tavaly ősz óta legalább öt esetben jelezték az FAA-nak, hogy a 737 MAX-ok irányításában rendellenességeket tapasztaltak, egy kapitány pedig azt írta: “kriminálisan” hiányos az üzemeltetési kézikönyv.
Ezt megelőzően elővigyázatosságra hivatkozva több európai ország, majd az unió repülési szerve, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is kitiltotta a típust az unió teljes légteréből. Ehhez szerdán egyebek közt Brunei, Irak, Üzbegisztán, Grúzia, Egyiptom és Ukrajna is csatlakozott.
#FAA statement on the temporary grounding of @Boeing 737 MAX aircraft operated by U.S. airlines or in a U.S. territory. pic.twitter.com/tCxSakbnbH
— The FAA (@FAANews) March 13, 2019
In Consultation with the FAA, NTSB and its Customers, Boeing Supports Action to Temporarily Ground 737 MAX Operations: https://t.co/YGgmgAZK3O pic.twitter.com/5bnxevuzlD
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) March 13, 2019