A légitársaságok egymás után kérik a repülőgépgyártókat, hogy halasszák el az új példányok átadását a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt. A három legnagyobb gyártó különböző okokból járhat nagyon rosszul.

John Slattery, az Embraer vezérigazgatója az AIN Online-nak nyilatkozott a beérkezett kérésekről, eszerint bár rendeléseket még egyetlen vevő sem akar törölni, többen is későbbre szeretnék halasztani az átvételeket.

Közlése alapján eddig viszonylag rövid, pár hetes, esetleg néhány hónapos átütemezéseket kértek a cégek, az idén forgalomba állítani tervezett Embraerek mindegyikét kérik 2020 végéig.

A brazil repülőgépgyártó a lehetőségeihez mérten igyekszik minden ilyen kérelemnek eleget tenni.

Embraer E-195-E2 a párizsi légiszalonon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A megkeresések mindegyike a koronavírus-járványhoz kapcsolódik, a légitársaságok az éves forgalomnövekedés elmaradásával, rövid távon pedig az adott régió fertőzöttségétől függően 20-90 százalékos visszaeséssel számolnak, emiatt nincs szükségük új gépekre, már a meglévők egy részét is leállították.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Embraer vezérigazgatója kiemelte: jelen helyzetben a repülőgépgyártó elsődleges célja, hogy támogassa a légitársaságokat.

Nem jobb a helyzet a két nagy repülőgépgyártónál sem: az Airbusnál nem kizárt, hogy az idei évben is szükségesek lesznek a leépítések, illetve többen mondanak fel a járvány miatt, így a már betervezett létszám-csökkentéssel két év alatt 3500 alkalmazottal lesz kevesebb.

Az új gépek átadására kiemelt hatása lesz annak, hogy az ázsiai légitársaságok hogyan tudnak visszatérni a normál üzemeléshez, vagy legalább ahhoz közel – olvasható az Aviation Week elemzésében.

Az Airbus 2020-ban legyártani és átadni tervezett 880 repülőgépéből 338-at ugyanis Ázsiába szánnak.

Fotó: AIRportal.hu

A leginkább fájó pont az A330neo-program lehet: a legnagyobb megrendelő, a 78 példányra szerződött az Air Asia X már februárban kérte átadások elhalasztását.

Ehhez még hozzájönnek a különböző lízingcégeknek szánt gépek: e téren szintén lehetnek nehézségek, ha a vállalatok nem találnak helyet a visszamondott vagy átütemezett bérleti szerződések miatt felszabaduló kapacitásoknak.

A koronavírus hatása a Boeinget hasonlóan érinti: a forgalom csökkenése miatt a légitársaságok az amerikai gyártótól megrendelt gépeik átvételét is át szeretnék ütemezni, ez a 737 MAX tervezett visszatérése miatt bonyolult helyzetet teremthet a következő hónapokban.

Ha az új generációs 737-est újra forgalomba engedik a hatóságok, a Boeing hirtelen rengeteg példányt adhatna át a megrendelőknek, akiknek viszont éppen új gépekre van a legkevésbé szükségük a járvány miatt.

A Boeing helyzetét némileg javítja, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi háború következtében jóval kevesebb, mindössze 109 gépet szánt az idén Ázsiába: negyvenkilenc 787-est, hat 777X-et és ötvennégy 737-est.

Isshane Mounir, a Boeing kereskedelemért felelős alelnöke szerint új szerződéseket tető alá hozni pedig gyakorlatilag lehetetlen, kiemelten a kínai piacon, mert „a légitársaságok átálltak takarékos üzemmódba”, vagyis minden költséget igyekeznek minimalizálni a járványos időszak átvészeléséhez. A kínai kormány ezen állami támogatással igyekszik segíteni: a fokozatosan újra induló nemzetközi járatokat komoly összegekkel honorálják.

Mint megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pedig azzal segítene, hogy kezdeményezte: átmenetileg függesszék fel a hatóságok a le- és felszállási résidőkre (slot) érvényes szabályozásokat. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán bejelentette, ideiglenesen eltekintenek ettől az általános szabályozástól.

Fotó: AIRportal.hu