Tárgyalásokat folytat az Airbus a nagy hatótávú A321XLR eladásáról a Wizz Airben is meghatározó, amerikai Indigo Partners céggel – írta meg több iparági forrásra hivatkozva a Reuters. Egyre valószínűbb, hogy az európai gyártó a Paris Air Show idején bejelenti az A321XLR programindítását.
A hírügynökség értesülései szerint a Bill Franke vezette Indigo Partners, amely négy low-cost légitársaságban meghatározó tulajdonos, néhány napon belül,
a párizsi légiszalonon jelenthet be üzletkötést az A321neo extra nagy hatótávú változatára.
Az információt az Indigo Partners és az Airbus sem kívánta kommentálni, a hírügynökség arról nem közölt részleteket, hogy az A321XLR-ből mely légitársaságai számára rendelne az Indigo.
2017-ben 430 neót rendelt az Indigo Partners
Mint ismert, az Indigo Partners a nagyobb kedvezmények érdekében egyszerre rendel repülőgépeket az érdekeltségébe tartozó négy low-cost légitársaság, az amerikai Frontier Airlines, a chilei Jetsmart, a mexikói Volaris és a magyar Wizz Air részére.
Ez történt például 2017 novemberében a Dubai Air Show-n, amikor az Indigo Partners összesen 430 darab neo megrendeléséről kötött üzletet az Airbusszal, amit aztán 2017 decemberében véglegesítettek. A Wizz Air a 2015-ben aláírt 110 darabos A321neo megrendelése mellé ekkor további 72 A320neót és 74 A321neót kapott. A Frontier 100 A320neo és 34 A321neo, a Jetsmart 56 A320neo és 14 A321neo, a Volaris pedig 46 A320neo és 34 A321neo típusváltozatú gépet szerezhetett be.
Nagyívű változásokat jelezne a Wizz Air stratégiájában egy A321XLR-megrendelés
A 4500 tengeri mérföld (8334 km) hatótávú A321XLR esetleges üzemelésbe vétele gyökeres változásokat jelezne a Wizz Air stratégiájában.
Váradi József korábban néhány nyilatkozatában már kacérkodott a hosszú távú, transzatlanti járatok indításával. A konferenciákon elhangzott indirekt és nem egyértelmű utalások és meg nem erősített sajtóértesülések után azonban a Wizz Air rendre lehűtötte a kedélyeket azzal, hogy egy ilyen lépés növelné a légitársaság működésének és üzleti modelljének komplexitását, megdobná a híresen alacsony költségszinteket.
Egyre valószínűbb, hogy Párizsban elindítja az A321XLR-programot az Airbus
Egyre több kiszivárgó sajtóértesülés mutat afelé, hogy az Airbus a jövő heti Párizsi Légiszalonon elindítja a már forgalomban lévő A321LR-nél még nagyobb hatótávú, A321XLR programját.
Ezzel az európai gyártó még inkább meg akarja erősíteni pozícióját a piac közepének hívott szegmensben.
Az új változat 2023-2024 környékén állhatna kereskedelmi forgalomba a hírek szerint.
Az új repülőgéptípusok, vagy továbbfejlesztett változatok programjának indítását – mint általában – a gyártó úgy jelentheti be, hogy már megkötött kötelező érvényű megrendeléseket, opciós kötéseket, vagy a meglévő változatokra szóló megrendelések módosítását közli több fontos üzemeltető részéről. Ugyanígy tett tavaly a rivális Boeing is a MAX még hosszabb törzsű változata, a 737 MAX 10 programindításakor.
Az A321XLR törzshossza és maximális befogadóképessége (240 utas) a legutolsó értesülések szerint megegyezne az A321neo (ACF), így pedig a jelenlegi A321LR gépekével.
Azonban egyebek mellett a 100 tonna körülire megnövelt maximális felszállótömegnek és az üzemanyagrendszer átalakításának, kapacitása növelésének köszönhetően jelentősen növekedne ezen újabb változat hatótávja.
Mint ismert, az A321LR két osztályos elrendezésben 206 utast és poggyászukat képes 7400 kilométerre szállítani közbenső leszállás nélkül.
Az XLR viszont ezzel a székezéssel, a még nagyobb hatótávolságának köszönhetően le tudna repülni nemcsak London–New York, vagy Párizs–New York, hanem akár az európai és amerikai kontinensek belsejéből induló transzatlanti járatokat is.
Teljes, nagyjából 240 férőhelyes kialakítással pedig a standard A321neónál jóval hosszabb utakat lenne képes megtenni. Az alacsony üzemeltetési költségek mellett ez teszi az XLR változatot igazán vonzóvá a low-cost cégek számára.
Mint megírtuk, az A321XLR a kiöregedő, transzatlanti forgalomban, az USA nyugati és keleti partjai között, valamint Észak- és Dél-Amerika között is használt Boeing 757-esek még jobb képességű váltótípusa lenne, ez pedig az amerikai cégek, például az American Airlines számára lehet fontos érv az európai gyártó terméke mellett.
Ez hatalmas pofont jelentene a Boeingnek, amely a MAX-problémák közepette kevéssé valószínű, hogy most bejelenti Párizsban a régóta várt közepes – NMA, vagy 797 néven emlegetett – új géptípusát.
Az A321XLR programindítása, várhatóan nagy számú megrendeléssel alátámasztva, kifoghatja a szelet a Boeing vitorlájából a következő évtized közepére, 2025 környékére datált Boeing 797-est illetően.