Június 17-én, hétfőn reggel megnyitotta kapuit a párizsi Le Bourget repülőtéren megrendezett Paris Air Show. Az immár 53. alkalommal sorra kerülő légiszalon a repülőgépipar és a légiközlekedés egyik legnagyobb seregszemléje a világon. Az első nap összefoglalója.
A kétévente megtartott esemény a multimilliárd-dolláros repülőgép-megrendelések helyszíne, de az új repülőgéptípusok fejlesztési programjainak hivatalos elindítását is gyakran ekkorra időzítik a gyártók.
A látványos repülési programok és statikus gépbemutatók mellett számos innovációval, fejlesztéssel ismerkedhet meg a szakmai és érdeklődő közönség a rendezvényen.
Az idei párizsi légiszalon merőben más lesz majd a korábbiaknál, mert a Boeing 737 MAX típusváltozat két katasztrófát követő globális repülési tilalma jelentősen rányomja majd a bélyegét az egyik domináns szereplő, az amerikai gyártó jelenlétére, és minden bizonnyal az eladási számaira is.
A gyártók a keskenytörzsű típusokból százával jelentenek be megrendeléseket, azonban idén inkább meglepő volna, ha bármely légitársaság vagy lízingcég szerződne a földre parancsolt Boeing 737 MAX-ra.
A két nagy gyártó az idei év eddigi részében egyébként is meglehetősen gyenge teljesítményt mutatott a géprendelések terén, májusban a Boeing egyetlen gépet sem értékesített, míg az Airbus egy példányt adott el. Az első öt hónapban a lemondásokat is figyelembe véve nem, vagy alig nőtt a két vállalat nettó megrendelésállománya.
Az Airbus a show első reggelén kiterítette a lapjait
Az Airbus háza táján a korábban kiszivárgott-kiszivárogtatott értesülések szerint a legnagyobb várakozás az Airbus A321neo még nagyobb hatótávú A321XLR változatának bejelentését övezte.
Az európai repülőgépgyártó nem is hagyta sokáig kétségek között a közönséget,
hétfő délelőtti első sajtótájékoztatóján bejelentette az A321XLR programját – erről részletesen külön cikkünkben írtunk.
A 737 MAX katasztrófáinak árnyéka, nincs döntés „797”-ügyben, és csúszik a 777X első felszállása
A Boeing a show előestéjén, vasárnap egy „business update” prezentációt tartott, ahol a 737 MAX korábbi két katasztrófája miatti sajnálkozását fejezte ki a vállalat több vezetője, valamint prioritásként tűzték ki az április közepe óta földre parancsolt típus repülési tilalmának feloldását. A gyártó ezzel kapcsolatban az utasok, a légitársaságok, hatóságok és egyéb partnerek bizalmának visszaállítását is fontos lépésnek nevezte.
A Boeingnél az egyik legnagyobb kérdés volt, hogy a gyártó a jelenlegi nehéz helyzetében belevág-e a ‘797’-esként emlegetett teljesen új tervezésű, közepes típus igen komplex és költséges kifejlesztésébe.
Ezzel kapcsolatban a tájékoztatón a cégvezetők lehűtötték a kedélyeket: közlésük szerint továbbra is az új típus üzleti tervén dolgoznak.
A több milliárd dolláros költségű fejlesztési programot az idei év későbbi szakaszában indíthatják el, a kereskedelmi forgalomba állítás céldátuma változatlanul 2025. A Boeing elsőként a típus nagyobb befogadó képességű, 275 utas szállítására képes -7X változatát dobná piacra az ATWOnline információi szerint, mert utaskapacitásban ezzel a 2023-ban forgalomba álló A321XLR már nem képes versenyezni. A kisebb, 225 üléses -6X később kerülhet a piacra, valamikor 2025 után.
A Boeing szakemberei korábban azt hangsúlyozták, hogy az új típus a szélestörzsű gépek komfortját kínálná a keskenytörzsűek fedélzet alatti teherkapacitásával és alacsonyabb üzemeltetési költségeivel.
A 777X első felszállásáról sem érkeztek konkrétumok, a Boeing egyelőre arra vár, hogy a GE9X hajtóművet gyártó GE Aviation újratervezzen egy alkatrészt a hajtómű kompresszorában, amelyen idő előtti anyagfáradásos hibákat találtak a földi tesztelések során.
Egyes információk szerint a 777X első felszállásra így a nyár helyett csak később, 2019 negyedik negyedévében kerülhet majd sor.
Mozgolódások a regionális típusoknál
Az egyhetes eseményen bemutatkozik majd a De Havilland Canada, a régi-új gyártó, amely a Bombardier-től vette át a Q400-as turbólégcsavaros repülőgéptípus programját.
A brazil Embraer, amelynek a kereskedelmi repülőgépek gyártó üzletága a Boeinggel közös leányvállalatban működik tovább Boeing Brasil néven várhatóan ez év végétől, az új generációs E2-es családra, azon belül is a legnagyobb, E195-E2-es típusra koncentrál. A gép prototípusát különleges festésben hozták el Párizsba.
További fontos, várható bejelentés, hogy a kereskedelmi gépek piacáról történő kivonulásának részeként a Bombardier-től a japán Mitsubishi veheti át a kanadai gyártó CRJ-típuscsaládját. Mint ismert, a japán cég már át is nevezte a fejlesztés-tesztelés alatt álló MRJ típusát Space Jetre.
Száz keskenytörzsű Airbust vesz az ALC
Száz darab keskenytörzsű Airbus megrendeléséről kötött megállapodást a magyar származású Steven F. Udvar-Házy Air Lease Corportaion (ALC) lízingcége, szándéklevél formájában.
A gyártó és az ALC a légiszalonon bejelentett A321XLR-ből 27, a standard A321neo-ból 23 példány eladásáról állapodott meg. A cég továbbá ötven darab, az Airbus A220-as nagyobb befogadóképességű, -300-as változatára is jelezte igényét a szándéklevélben. Az üzletkötést később véglegesítik.
Tizennégy A330-900neót rendelt a Virgin Atlantic
Nyolc darab A330-900neo kötelező érvényű megrendeléséről és még hat példány lízingjéről állapodott meg a Virgin Atlantic és az Airbus.
Az új generációs hajtóművekkel felszerelt, közepes méretű szélestörzsűekkel a kiöregedő A330-asait váltja majd le a brit légitársaság, a gépek átvétele 2021-től kezdődhet. A hat lízingelt A330neót az Air Lease Corporation-től (ALC) bérli majd a légitársaság.
A Virgin Atlantic a kötelező érvényűen megrendelt 14 példányon felül még hatra szerzett opciós vásárlási jogot.
A légitársaság egyébként hamarosan üzembe állítja első A350-1000-esét is, a típusból összesen 12 példányt rendelt korábban a cég.
Négy A321XLR-t rendelt a libanoni MEA
Négy darab Airbus A321XLR megrendeléséről állapodott meg az európai gyártó és a libanoni Middle East Airlines.
A MEA A321neo-családra szóló megrendelésállománya ezzel a szerződéssel 15 darabosra nőtt. A légitársaság 11 A321neót és 4 A321XLR-t állít forgalomba 2020-tól kezdődően.
Utasszállítóból átalakított cargo 737-800-asokra szerződött a GECAS
A Boeing első üzletkötéseke hétfőn délután érkezett. A GE Capital Aviation Services (GECAS) kötelező érvényű megrendeléssé formálta a korábban letárgyalt vásárlási jogot tíz darab Boeing 737-800BCF (Boeing Converted Freighter) átalakítására. Ezzel további 15 darab átalakított 737-800-asra szerzett vásárlási jogot a GE lízingcége, így a 737-800BCF-rendelésállománya az opciókat is beleértve 65 példányra növekedett.
A Boeing 737-800BCF egyik bemutatópéldányát Párizsba is elhozta a Boeing, a típus 23,9 tonna áru szállítására képes 3 750 kilométeres hatótávval. A Boeing eddig összesen 14 példányt adott át a típusból, köztük az elsőt a GECAS részére, amelyet a lízingcég a skandináv West Atlantic AB cargo-légitársaságnak adott bérbe tavaly.
A Boeing a délutáni órákban aláírt még egy szolgáltatási szerződést az IAG-holdinggal. A British Airways az amerikai gyártó repülőgép-részegységekre szóló menedzsment szolgáltatását használja majd az Airbus A320 és A320neo (nem tévedés!) gépeinek alkatrész-logisztikájához, emellett a 777-300ER gépeihez kötött megállapodást a futóművek csereprogramjára. Ezen kívül a Boeing és a British Airways ünnepélyesen aláírta a már korábban megkötött és bejelentett 18 darab 777-9-es megvásárlásáról plusz 24 opciós példányról szóló megállapodást.
20+19 Embraer E175-öst rendelt a United Airlines
Húsz Embraer E175-ös regionális repülőgép kötelező érvényű megrendeléséről állapodott meg a brazil gyártó és az amerikai United Airlines. A légitársaság további 19 példányra opciós vásárlási jogot szerzett. A repülőgépeket 70 üléses fedélzeti berendezéssel szállítja majd le az Embraer 2020 második negyedévétől kezdődően.
A rendelés teljes értéke az opciók lehívása esetén, jelenlegi listaárakon számolva 1,9 milliárd amerikai dollár.
Az Embraer több mint 585 darab E175-öst adott el 2013 eleje óta Észak-Amerikában, ezzel 80%-os piacrészt tudhat magáénak a 70-76 fős sugárhajtású gépek szegmensében.