A katari légitársaság és az Airbus között az A350-esek festési hibáival kapcsolatos cirkusz folytatásaként most a gyártó lépett olyat, ami fájdalmas lehet ügyfelének.

A Reuters jelentése szerint az európai vállalat törölte a Qatar Airways 50 darab A321neóra vonatkozó megrendelését, mivel élt a szerződésben foglalt jogával, emelte a tétet, és visszalépett az ügylettől.

Értesülések szerint erről a londoni Felsőbíróságon az A350-esek ügyének előkészítő tárgyalásán nyilatkozott az Airbus.

A cég később a hírügynökség hivatalos megkeresésére megerősítette, valóban felbontotta az A321-esekre szóló szerződést, amelyet még tíz évvel ezelőtt kötöttek akkori listaárakon számolva 4,6 milliárd USA-dollár értékben.

Forrás: Airbus

A Qatar Airways bírósági papírok szerint egyelőre vizsgálja a következményeket, de szerintük az Airbus jogosulatlanul mondta vissza a megrendelést. Az első példányok 2023 februárjától érkeztek volna, így a katari cég lépéskényszerbe kerülhet, mivel ezekkel a gépekkel több új útvonalat is nyitni akart.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légitársaság egyelőre nem kommentálta a gyártó lépését. Emellett a katariaknak csak az A350-esekkel van baja, és ezek átvételét halasztja addig, amíg az Airbus nem talál számukra megnyugtató megoldást a festési hibákra.

Az új generációs, keskenytörzsű A320neo-típuscsalád gyártási kapacitását a vevők évekre előre lekötötték, így az Airbus könnyen és jó áron találhat másik vevőt az érintett félszáz példányra. A Qatar Airways viszont lépéskényszerbe kerülhet, ha tartani akarja a keskenytörzsű flottájának frissítésével kapcsolatos terveit, ez a lízingcégeknek vagy a Boeingnek jelenthet üzleti lehetőséget.

Mint arról korábban beszámoltunk, a katari légitársaság 600 millió dollár kártérítést követel az Airbustól az A350-eseinek festési hibái miatt, az érintett gépeket a katari légügyi hatóság döntése alapján ideiglenesen ki kellett vonni a forgalomból. Emiatt a vállalat napi 4 millió dollár extra kártérítést is akar, amiért nem használhatja az immár 21 darab, földre parancsolt repülőgépét.

A két fél vitája decemberben mérgesedett el, amikor peren kívüli megállapodás hiányában a londoni Felsőbíróság (High Court) elé vitte az ügyet a Qatar Airways. A légitársaság azt szeretné elérni, hogy az Airbus mélyreható vizsgálatokat folytasson, és tárja fel a hiba okát, mivel ennek hiányában a katari cég szerint semmilyen javítás nem fogja megoldani a helyzetet.

Reuters via Twitter

Mint arról többször beszámoltunk, a Qatar Airways több A350-esén lepattogzott a festés, utóbb aztán fotók is kiszivárogtak a problémáról, amely állítólag több légitársaságnál is előfordult, és a kommentárok szerint a gép villámvédelmét is érintheti.

Az Airbus szerint átfogó vizsgálat során megállapították, hogy a felületi festési hibák nincsenek hatással a típus légialkalmasságára, és ezt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is megerősítette.