Közzétette a 2022-ben legpontosabb légitársaságok és repülőterek listáját a Cirium globális légiközlekedési elemzőcég: az élre a brazil Azul került, Európában a spanyol Iberia a legjobb, a repterek között pedig a tokiói Haneda.
A világjárvány miatt elrendelt utazási korlátozások feloldását követően a kereslet intenzív visszatérése hatalmas kihívások elé állította a légiközlekedési iparág szereplőit.
A légitársaságoknál, repülőtereknél, légiforgalmi szolgáltatóknál, földi kiszolgálóknál és egyéb szereplőknél tapasztalt munkaerő- és kapacitáshiány leginkább nyáron, főként Európában okozott fennakadásokat és késéseket.
Az idei rangsor azt is mutatja, hogy működésük megbízhatósága mellett mely légitársaságok és repülőterek voltak képesek kiküszöbölni a külső hatások okozta zavarokat, valamint azok utasokra gyakorolt hatását.
A világ legpontosabb légitársasága a brazil Azul lett, második a japán ANA, harmadik a Japan Airlines lett.
Légitársaság | Pontossági rangsor | Pontosan érkező járatok aránya | Összes teljesített járat |
Azul Brazilian Airlines | 1 | 88,93% | 279 722 |
All Nippon Airlines | 2 | 88,61% | 162 370 |
Japan Airlines | 3 | 88,00% | 165 981 |
LATAM Airlines | 4 | 86,31% | 451 651 |
Delta Air Lines | 5 | 83,63% | 1 004 684 |
Avianca | 6 | 83,48% | 144 525 |
Emirates | 7 | 81,30% | 137 589 |
United Airlines | 8 | 80,46% | 789 200 |
Qatar Airways | 9 | 78,32% | 152 377 |
American Airlines | 10 | 78,29% | 1 076 100 |
Európában a spanyol Iberia lett a legpontosabb, mellé a szintén spanyol Air Europa és az Iberia Express diszkont cég fért fel a dobogóra.
Légitársaság | Pontossági rangsor | Pontosan érkező járatok aránya | Összes teljesített járat |
Iberia | 1 | 85,87% | 91 154 |
Air Europa | 2 | 84,10% | 48 163 |
Iberia Express | 3 | 83,80% | 35 665 |
Vueling | 4 | 82,04% | 197 546 |
Austrian Airlines | 5 | 82,00% | 95 708 |
Norwegian Air Shuttle | 6 | 81,29% | 71 561 |
ITA Airways | 7 | 80,29% | 91 841 |
Norwegian Air International | 8 | 79,03% | 41 215 |
Finnair | 9 | 75,16% | 45 727 |
LOT – Polish Airlines | 10 | 75,08% | 85 902 |
Észak-Amerikában a Delta Air Lines lett a legpontosabb légitársaság, amely a második egymást követő évben kapta meg a Cirium globális működési kiválóságért járó Platinum díját. Latin-Amerikában az Azul, az ázsiai-csendes-óceáni térségben a Thai AirAsia, a Közel-Keleten és Afrikában az Oman Air érte el a legjobb helyezést.
A pontosság tekintetében Japán kiválóan teljesített, az ANA és a JAL világszintű második és harmadik helyezése mellett a Star Flyer lett világ legpontosabb fapados légitársasága, a repülőterek között pedig a tokiói Haneda nyújtotta a legjobb teljesítményt (90,33%) a pontos indulások tekintetében.
A Cirium azt a járatot tekinti pontosnak, amely a menetrend szerinti érkezési időtől számított 15 percen belül leszáll. Megjegyezzük, hogy számos légitársaság eleve úgy tervezi a menetrendjét, hogy az egyes viszonylatokon közlekedő járatok tényleges repült idejére akár több mint 20 percet is ráhagynak papíron. A repülőterek esetében pedig a menetrend szerinti indulástól számított 15 percen belül felszálló járatok számítanak pontosnak.