A Lauda nevet és arculatot ugyan megtartja a Ryanair, de az osztrák légitársaság megcsonkolt flottával és dolgozói állománnyal, az ír ultrafapados járatait repülő wet-lease szolgáltatóként marad csak meg.

Bár az utolsó pillanatban sikerült megegyezni a bécsi bázison dolgozó munkavállalókkal, így a korábbi kijelentés ellenére mégis tovább üzemel a Schwechat-reptéren a Lauda (Laudamotion), a légitársaság csak nevében és megjelenésében emlékeztet majd a válság előtti önmagára.

Az év elején Michael O’Leary, a Ryanair-csoport vezére még magabiztosan nyilatkozott a már tavaly sem túl fényes pénzügyi eredményt elérő osztrák leányvállalat jövőjéről. A légitársaság korábban még akár száz Airbus A320-as és A321-es beszerzéséről tárgyalt az európai gyártóval.

Fotó: AIRportal.hu

A Lauda csütörtöki bejelentése szerint az idei évre eredetileg tervezett összesen 38 repülőgép helyett csak 30 darabot üzemeltet a légitársaság, ebből a bécsi bázison 16 gép helyett mindössze 10 állomásozik majd.

A cég visszamondta azoknak a gépekenek a bérlését, amelyek idén érkeztek volna, a meglévő gépek lízingszerződéseit pedig újratárgyalják. A horvátországi Zadarba tervezett új bázis nem nyílik meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Lauda a bécsi repülőtéren meglévő összes le- és felszállási résidejét még a kollektív szerződésről szóló vita előtt átadta az ír anyacégnek, ugyanez történt a düsseldorfi, stuttgarti és mallorcai bázisokon.

A Lauda szinte minden bécsi járata Ryanair kód alatt repül a jövőben, kivéve azok, amelyek az EU-n kívüli harmadik országba, például Libanonba, Izraelbe és Ukrajnába közlekednek.

Ezzel az osztrák légitársaság gyakorlatilag egy wet-lease szolgáltatóvá degradálódik, amely az anyacége számára teljesít járatoka.

Ez hasonló a Ryanair másik két leányvállalata, a Malta Air és a lengyel Buzz működéséhez. Ugyanakkor a Lauda név és megjelenés – egyelőre legalábbis – szintén megmarad.

Erre azért kerülhet sor, mert az osztrák és német piacokon, főleg a szabadidős útvonalakon közlekedő járatok esetén a néhai autóversenyző neve még mindig jobban cseng, mint az ír ultrafapadosé.

A cég azt is bejelentette, hogy a bécsi bázison dolgozó 330 fős légi személyzetből felmondanak annak a 12 pilótának és 82 légiutas-kísérőnek, akik nem írták alá az új kollektív szerződést.

Az elmúlt néhány évben jóval az európai átlag feletti növekedést felmutató bécsi repülőtér piaca a koronavírus-járvány következtében jelentős átalakulás előtt van. Amint korábban megírtuk, az osztrák kormány az Austrian Airlinesnak adott állami mentőcsomag kapcsán minimum árral és új adókkal kíván határt szabni a fapadosok dömpingárainak és az olcsó rövidtávú repülésnek.

És ahogy a napokban beszámoltunk róla, leállította működését és csődöt jelentett a bécsi központtal működő Level Europe, az IAG-holding osztrák leánycége.