Minimum árral és új adókkal szab határt a fapadosok dömpingárainak és az olcsó rövidtávú repülésnek Ausztria.

Fotó: AIRportal.hu

Sok magyar utas is örömmel fogadta a hírt a napokban, hogy mégis megmarad a bécsi Lauda (Ryanair) bázis, annak reményével, hogy ott folytatódik a fapadosok néhány éve tartó, árletörő „forradalma” a szomszéd ország repterén, ahol a világjárvány kezdetekor abbamaradt.

A schwechati repülőtérről az elmúlt években jellemzően a budapesti árszintnél is lényegesen olcsóbban lehetett repülőjegyeket vásárolni.

A fapados légitársaságok dömpingáron kínált repülőjegyeinek lufiját most úgy tűnik kipukkasztja az osztrák kormány, vagy legalábbis erősen rálép a fékre.

A zöldek részvételével regnáló osztrák kormánykoalíció az Austrian Airlines hétfőn bejelentett mentőcsomagjával együtt közölte, hogy az elsők között vezet be Európában minimális árszintet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Ausztriába és onnan induló járatokon körülbelül 40 eurós minimálárat kell kérnie a légitársaságoknak.

Fotó: AIRportal.hu

A repülőjegyek árának tartalmaznia kell az összes díjat, adót és egyéb költséget a kormányzati bejelentés szerint.

A bevezetett dömping-ellenes intézkedésekkel az osztrák kormány megálljt parancsol a túlzottan olcsó repülésnek, annak minden társadalmi és környezeti hatásával együtt. A diszkont cégek így nem kínálhatnak olyan áron repülőjegyeket, amely sokszor nem hogy a költségeket, de az adókat sem fedezi.

Az osztrák kormány emellett minden repülőjegyre 12 eurós adót vet ki.

Ezt már januárban elhatározták, de most azonnali hatállyal bevezetik.

Az IAG osztrák leányvállalattal van jelen Bécsben. (Fotó: AIRportal.hu)

A 350 kilométernél rövidebb, regionális járatokra szóló repülőjegyeket pedig további 30 eurós adóval terhelik. Amint megírtuk, ez leginkább az Austrian belföldi és regionális járatait érinti, ezekről a forgalmat a vasúti hálózatra terelné át a kormányzat.

Amint beszámoltunk róla, a bécsi központú nemzeti légitársaság összesen 600 millió euró értékben kap segítséget, ebben állami forrás, hitel és tőkeinjekció is van.

Az állam 150 millió euró értékű támogatást ad, amely a koronavírus-járvány miatti veszteség finanszírozására szolgál. A Lufthansa 150 millió euró értékben tőkét emel a cégben, 300 millió euró hitel pedig a bankoktól érkezik, ennek 90 százalékára az osztrák állam garanciát vállal, ezt a cégnek 2026-ig kell visszafizetnie.

Fotó: AIRportal.hu

Az anyacég által nyújtott 150 millió eurót az Austrian-járatok károsanyag-kibocsátásának és a zajszennyezésének csökkentésére kell fordítani, nagyívű flottamodernizációra ez az összeg azonban édeskevés, tekintve, hogy ebből egyetlen szélestörzsű gép ára is épphogy csak fedezhető lenne.

Az állami forrás feltételéül még azt szabta a kormány, hogy a bécsi hub forgalmát a frankfurti és müncheni Lufthansa-központokkal arányosan kell fejlesztenie a német légitársasági csoportnak, azonban ez a következő években még inkább csökkentést jelent, mintsem növekedést.

Az osztrák légitársaság június 15-től indítja újra fokozatosan a járatait. A segélycsomag mellett a cég költségcsökkentésbe kezd, 20 százalékkal csökkentik a személyi jellegű kiadásokat, ezer embert elküldenek, és a flotta méretét mintegy 20 géppel csökkentik.