Szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus és az Air India 40 A350-esről és 210 A320neo családba tartozó gépről, a Boeingtől pedig 190 darab 737 MAX-ot, húsz Dreamlinert és tíz 777X-et rendel a légitársaság.
A bejelentésre a most megrendezett Aero India légiszalon ideje alatt került sor, a videókonferencián a gyártó és a légitársaság vezetői mellett részt vett az indiai kormányfő és a francia elnök is.
A Tata-csoporthoz tartozó légitársaságok szándéknyilatkozatot írtak alá az európai gyártóval 40 darab A350-es szélestörzsű és 210 keskenytörzsű, az A320neo családba tartozó repülőgép megrendeléséről.
Az Airbus lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a megrendelésből az első példány, egy A350-900-as 2023 végén érkezik a légitársasághoz.
A közlés szerint a megállapodás 140 A320neo és 70 A321neo, valamint 34 A350-1000 és hat A350-900 repülőgépre szól.
A megállapodás további jelentős számú opciót is tartalmaz, amelyet a csoporthoz tartozó légitársaságok (Air India, Air India Express, Air Asia India, Vistara) a növekedése függvényében hívhat le.
Az európai gyártó nemcsak megrendelőként, hanem stratégiai és technológiai partnerként, valamint iparági központként is tekint Indiára, ahol több ezer embert alkalmazó mérnöki központot hozott létre, valamint egyes részegységek gyártását is az országban működő vállalatokhoz szervezte ki.
A Boeing lapunkhoz eljuttatott közlése szerint az Air India 220 repülőgépre ad megrendelést az amerikai gyártónak, ezek közül 190 darab 737 MAX lesz, vegyesen a -8-as és a 10-es változatból, valamint további 50 példányra opciót is szerzett a légitársaság.
Boeing 787-9 Dreamlinerből húszat, az új generációs 777X-ből pedig tízet kért az Air India, amely utóbbi típus legújabb megrendelője lett. Emellett további húsz Boeing 787-9 Dreamlinerre szerzett opciót a légitársaság.
A Boeing piaci előrejelzése szerint a következő 20 évben az utasforgalom évente 7 százalékkal növekszik Indiában, a bővülés kiszolgálásához és a régebbi példányok cseréjéhez ez idő alatt összesen 2210 darab új repülőgépre lesz szüksége az ország légitársaságainak.
A GE közleménye szerint a légitársaság a Dreamlinerekhez 40 GEnx, a 777X-ekhez 20 GE9X, az összesen 400 darab Airbus és Boeing keskenytörzsűhöz pedig 800 CFM LEAP-1A és -1B hajtóművet rendelt, amely az eddigi legnagyobb LEAP-megrendelés.
A megrendelések a szerződések véglegesítésekor kerülnek be a repülőgépgyártók rendelésállományába.
Az Air India történelmi jelentőségű, közel 500 példányra szóló megrendeléséről már januárban beszámoltunk, de a hivatalos bejelentés eddig váratott magára.
Az óriási flottamegújítás az egyik legfontosabb eleme a Tata-csoport célkitűzésének, amely szerint öt éven belül világszínvonalú légitársasággá kívánja átalakítani az indiai légicéget.
A vállalat tavaly január végén szerezte vissza az Air India irányítását, nagyszabású átalakításba és megújításba kezdve az 1932-ben általa alapított, később az államhoz került, az utóbbi években pedig súlyos pénzügyi gondokkal küzdő, megkopott hírnevű indiai nemzeti légitársaságnál.
Amint korábban megírtuk, tavaly novemberben a Tata és a Singapore Airlines megállapodott arról, hogy a közösen tulajdonolt indiai Vistara légitársaság beolvad az Air Indiába, és ezzel a szingapúri cég 25,1 százalékos részt szerez utóbbiban.
A Tata-csoporthoz tartozó légitársaságok flottájában összesen több mint 220 repülőgép teljesít szolgálatot, az Air India 113, az Air India Express 25, az Air India Regional 8, az Air Asia India 28, a Vistara pedig 52 repülőgépet üzemeltet az interneten elérhető adatbázisok szerint.