Nem sikerült újabb nagy kínai megrendelést szereznie az Airbusnak Emmanuel Macron francia elnök kínai látogatása során, de megállapodás született a tiencsini gyártósor megduplázásáról, és a korábban bejelentett 292 gépes rendelésből 160 példány leszállításához sikerült megszerezni a végleges kínai jóváhagyást.
Emmanuel Macron Kínában tett állami látogatása során a francia és a kínai elnök jelenlétében Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója megállapodást írt alá a Tianjin Free Trade Zone Investment Company Ltd. és a Aviation Industry Corporation of China Ltd. vállalatokkal arról, hogy egy második A320-as sorral bővítik a Tiencsinben működő Airbus összeszerelőüzemet – írta a gyártó lapunkhoz eljuttatott közleményében.
A megállapodás hozzájárul ahhoz, hogy az Airbus A320-család gyártási kapacitása 2026-ra összességében, világszinten havi 75 példányra növekedhessen.
A kínai gyártósor (FAL Asia) ugyanis egyike az A320-as család négy végszerelő üzemének, 2008-ban kezdte meg működését és eddig több mint 600 A320-as családba tartozó repülőgépet szerelt össze, márciusában pedig adták át az első itt készült A321neo repülőgépet.
Tiencsin mellett a németországi Hamburgban, a franciaországi Toulouse-ban és az USA-ban található Mobile-ban gyártják a keskenytörzsű típuscsaládot.
A találkozón az Airbus aláírta az általános szerződési feltételeket a China Aviation Supplies Holding Company (CAS) vállalattal, amely a korábban bejelentett 292 gépes óriásrendelésből
160 példány megvásárlására vonatkozik, ebből 150 darab A320-as családba tartozik, tíz pedig az A350-900-as.
Az előrejelzések szerint a következő 20 évben Kína légi forgalma évente 5,3 százalékkal növekszik, jelentősen gyorsabban a világátlagnál, amely 3,6 százalék. Ennek köszönhetően 2041-ig 8420 utasszállító és áruszállító repülőgépre lesz szükség az országban (ebben benne vannak a kiöregedő gépek helyett rendelt példányok is – a szerk.), ami a világ teljes, mintegy 39 500 új repülőgép iránti igényének több mint 20 százalékát jelenti.
Emellett az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá a China National Aviation Fuel Group (CNAF) céggel a kínai-európai együttműködés fokozása érdekében a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) gyártása, alkalmazása és közös szabványok kidolgozása terén.
Az Airbus közel 40 éve, 1985-ben lépett be a kínai piacra, a China Eastern Airlines első A310-es repülőgépének átadásával, azóta az ország légi flottájának több mint felét az európai gyártó termékei adják, amely több mint 2100 repülőgépet jelent az idén március végi adatok szerint.
Bár a kínai légitársaságok a közelmúltban bejelentés nélkül újra forgalomba állították Boeing 737 MAX gépeiket, sőt a legfrissebb hírek szerint a korábban megrendelt példányok átadása is elindulhat, az USA és Kína közötti egyre feszültebb politikai viszony miatt egyelőre nem várható új Boeing-rendelés az ország cégeitől.
Amint korábban megírtuk, Kína zéró-covid politikája óriási pénzügyi mínuszba taszította az ország három legnagyobb légitársaságát 2022-ben, és bár a belföldi forgalom visszaépülése jól halad, a nemzetközi még messze van a 2019-es szinttől, a magas üzemanyagárak és makrogazdasági hatások hátráltatják a kilábalást.