A közzétett ütemezésnek megfelelően 2019. március 13-án szerdán az amerikai gyártó bemutatta a Boeing 777-9X immár teljesen elkészült prototípusát. A hétfői közléssel összhangban az ünnepélyes bemutató azonban elmaradt, zárt hangárajtók mögött, csendben, a dolgozók körében zajlott az egyébként repüléstörténeti fontosságú esemény Everettben.

A Boeing még hétfőn jelentette be, hogy a szerdára tervezett nagyszabású bemutató elmarad az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX repülőgépének március 10-i balesete miatt.

Az első elkészült 777-9-esről néhány Boeing-dolgozó töltött fel fotókat a közösségi médiába, a gyártó egyelőre egyetlen hivatalos képet sem tett közzé.

A Boeing hangsúlyozta, hogy a 777X-program az ütemezésnek megfelelően halad tovább. A mai eseményt követően megkezdődik (ha a gyári teszteket is tekintjük, folytatódik) a repülőgép földi tesztelése, és a felkészülés az első felszállásra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Jól haladnak a tesztprogramban részt vevő összes prototípus gyártásával, sőt a hírek szerint már olyan példányok összeszerelése is megkezdődött, amelyek az első üzemeltetőkhöz, például az Emirateshez és a Lufthansához kerülnek majd.

A Boeing a prototípus szűzfelszállását a következő hónapokra tervezi, amellyel kezdetét veszik a repülési tesztek, a típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyek megszerzéséért.

Az első példány a tervek szerint 2020-ban kerülhet az bevezető légitársasághoz. 

A Boeing 777X típuscsalád legnagyobb újdonságait – egyebek mellett – a legújabb generációs GE Aviation GE9X hajtóművek, valamint a 777-300ER-hez képest 7 méterrel nagyobb fesztávolságú, felhajtható végű szárnya, amely teljes egészében kompozit anyagokból készül. Ezekről és a többi újdonságról korábbi cikkeinkben írtunk részletesen.

A 777-9X hossza 77 méter, ez az amerikai gyártó eddig gyártott leghosszabb törzsű utasszállítója.

Az eddigi csúcstartó a négyhajtóműves Boeing 747-8, amelynek törzse 76,3 méter hosszú.

A repülőgép szárnyfesztávolsága kinyitott állapotában 72 méter, de a végeket felhajtva a 777-300ER típussal azonos méretkategóriában marad a földi manőverezés és reptéri kiszolgálás idejére.

A repülőgép a GE9X típusú, új generációs hajtóműveknek, a negyedik generációs, fejlett aerodinamikai tervezésű, kompozit szárnyaknak és az alkalmazott egyéb csúcstechnológiáknak köszönhetően a gyártó szerint 12 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, az üzemeltetési költségei pedig 10 százalékkal alacsonyabbak a konkurencia modelljeinél.

A 777X típuscsalád első változata a 777-9 lesz, amely 400-425 utas szállítására képes a gyártó sztenderd fedélzeti konfigurációja szerint, hatótávolsága pedig 14 075 kilométer.