Erős és szárnyaló légiáruszállítás, alacsony utasforgalom, fejlesztések és felkészülés az utasforgalom visszatérésére – ez jellemezte a Budapest Airport első negyedévét, a cég közlése szerint komplex terven dolgoznak a közelgő nyári szezonra.

A magyar főváros repülőterének fejlesztése a koronavírus légiközlekedésre gyakorolt negatív hatásai ellenére sem álltak le, sőt a Budapest Airport több projekt megvalósítását – az alacsony utasforgalom miatt – előre hozta. Az üzemeltető friss közleménye szerint két év alatt, 2020 végéig 167 millió euró értékben valósultak meg beruházások, a fejlesztések 2021 első negyedévében is folytatódtak.

Az utasok számára talán legszembetűnőbb újításként kibővült a mindenkinek rendelkezésre álló koronavírus-tesztközpont, amely márciustól további hat mintavételi helyiséggel egészült ki a 2B terminálon. Ez jelentős mértékben segíti a gördülékeny mintavételt és az egészségügyi szempontból is biztonságos ügyintézést, a jelenleginél jóval magasabb utasforgalom mellett is. Emellett rendelkezésre áll további négy állomás, amelyek szükség esetén bármikor megnyithatók.

Számos olyan háttérfejlesztés van folyamatban jelenleg, amelyeknek köszönhetően változatlanul magas repülésbiztonsági, légiközlekedés-, illetve egészségvédelmi színvonal mellett várja vissza az utasokat a Budapest Airport.

Ilyen például a forgalmi előterek felújítása, a P, Q és R jelzésű gurulóutak, valamint a hozzájuk tartozó padkák karbantartása, továbbá megújulnak a szervizutak, a repülőgépeknek időtálló infrastruktúrát, a repülőtéri, illetve a földi kiszolgáló személyzet számára pedig gördülékeny munkavégzést biztosítva.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

A 2-es terminál épületgépészeti berendezéseit irányító rendszereket is modernizálják, ezzel még komfortosabb környezetet biztosítva az utazóközönségnek.

Elkészült az Európai Unió támogatásával finanszírozott, új repülőtéri főporta, amely átadását követően gyorsabb áthaladást és kellemesebb környezetet biztosít az ügyfelek, bérlők és repülőtéri dolgozók számára. A projekt részeként átadják a portához kapcsolódó utakat, köztük egy kerékpárutat is.

Április végéig megújul a 2A terminál indulási és érkezési szintjét összekötő felvonó, amelynek párját tavaly újította fel a Budapest Airport, és a közeljövőben megújul a túlméretes csomagok szállítására használt teherlift is, amely egyenesen a poggyászosztályozó csarnokba szállítja a nagyméretű poggyászokat. A Budapest Airport megkezdte egy mozgólépcső telepítését is a B oldali utasmóló érkezési területén. A fejlesztés várhatóan június végén fejeződik be, ennek köszönhetően még kényelmesebb lesz az utazás.

183 416 utas az első negyedévben

 

2021 első negyedévében, ahogy Európa-szerte, úgy a Budapest Airport forgalmában sem volt tapasztalható utasszám-növekedés a cég közlése szerint. Mint írják, idén januártól márciusig összesen 183 416 induló és érkező fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez a tavalyi azonos időszakhoz képest, amikor 2 775 390 fős utasforgalom volt, 93,4 százalékos csökkenést jelent.

 

Cargo: minden idők legerősebb negyedéve

 

A repülőtér cargo-forgalma 2020-ban is stabil maradt, és a kiugróan erős utolsó negyedév után a 2021 januárja és márciusa közötti időszakban 19,3 százalékkal nőtt az áruszállítás volumene az előző év azonos időszakához képest. Az idei első negyedévi 39 529 tonna a repülőtér történetének legerősebb negyedévét jelentette, a márciusban regisztrált 14 904 tonna a valaha volt legerősebb havi áruforgalomként vonul be a repülőtér történetébe.

A repülőtér felkészült az utasforgalom fellendülésére

A Budapest Airport mindent megtesz azért, hogy mielőbb visszatérjen a 2019-es forgalom, de ez elsősorban az országok által bevezetett utazási szabályokon, a védőoltások elérhetőségén és hatékonyságán, illetve az átoltottság mértékén múlik – teszi hozzá a közlemény.

A fokozatosan visszaépülő forgalmat a repülőtér üzemeltetője biztonságos környezettel, illetve még magasabb szolgáltatási és egészségvédelmi színvonallal várja, és (a légitársasági és földi kiszolgáló partnerek bevonásával) több forgatókönyvet is tartalmazó terveket készít arra vonatkozóan, hogy miként valósuljon meg a gyakorlatban – magas utasszám mellett is – az egészségügyi szempontból biztonságos repülőtéri tartózkodás.

(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

A légitársaságok egy része már bejelentette a 2021-ben indított járatai listáját, illetve a meglévőkre vonatkozó sűrítéseket is. A Ryanair júliustól öt újdonságot kínál Budapestről: Burgasz, Rodosz, Szófia, Bologna és Zadar lesz új célállomása, de számos útvonalán a járatsűrűséget is jelentősen növeli, a Wizz Air pedig a krétai Haniá (Chania) városát vette fel újdonságként budapesti menetrendjébe.

Az Easyjet bővíti a Budapest-Párizs között közlekedő járatainak számát, és heti két alkalommal Bázelba is üzemel majd. A Qatar Airways a Doha-Budapest útvonalon jelentett be járatsűrítést, illetve gyakrabban közlekedik az Emirates dubaji járata is. A Lufthansa a müncheni járat újraindítását jelentette be, és újra elérhető a TAROM Budapest-Bukarest, valamint az Air France Budapest-Párizs járata is.

„Örömmel látjuk, hogy globális és különösen hazai szinten megfelelő ütemben halad a lakosság oltása. Magyarország, és a többi ország fokozatos újranyitása reményt ad arra, hogy a légi utasforgalom is mihamarabb visszaépüljön” – emelte ki a közlemény szerint Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója.