Pozitívan nyilatkozott a Boeing 737 MAX változtatásairól egy interjúban az Európai Unió légügyi hatóságának vezetője. Patrick Ky szerint a típus november helyett csak 2020 végén állhat újra forgalomba, a harmadik állásszög-szenzor pedig két év múlva jelenhet meg.
Az EU légyügyi hatósága, az EASA szakemberei szeptemberben Kanadában hajtották végre a 737 MAX hatósági ellenőrző repüléseit, nem sokkal az amerikai FAA hasonló tesztjei után. Patrick Ky, az EASA vezetője egy interjúban most a Bloomberg hírügynökség szerint megerősítette, hogy elégedett a 737 MAX-on végrehajtott változtatásokkal.
Úgy fogalmazott: a típus megfelelően biztonságos ahhoz, hogy még 2020. vége előtt visszatérjen a kereskedelmi forgalomba. Szeptember végi nyilatkozata szerint Patrick Ky ennél hamarabb, novemberre datálta ezt.
A nyilatkozat nem jelenti a repülési tilalom feloldását, az erre vonatkozó direktívát az amerikai FAA adhatja ki, az európai hatóság ezt követően léphet csak.
Az európai hatóság jelenleg a végleges dokumentációkat ellenőrzi, várhatóan novemberben adja ki az EASA a repülési tilalom feloldásáról szóló légialkamassági direktíva tervezetét, amelyet négy héten keresztül lehet majd véleményezni, csak ezután jöhet a végleges engedély.
Patrick Ky rámutatott, az EASA továbbra is szorgalmazza, hogy az eredetileg két állásszögmérő műszerrel felszerelt típuson egy harmadik szenzort is alkalmazzanak.
A nagyobb redundanciát biztosító, úgynevezett szintetikus szenzor integrációja csak 20-24 hónap múlva készülhet el, és a leghosszabb törzsű MAX 10-es változattal 2022-ben mutatkozhat be.
A megoldást később utólag kell beszerelni a már forgalomban lévő többi változatra, de Ky szerint a típus így is elég biztonságos, ezzel a változtatással pedig még magasabbra emelhető a biztonság szintje.
Amint korábban megírtuk, az USA Szövetségi Légügyi Hivatalának (FAA) vezetője, Steve Dickson két órás tesztrepülést hajtott végre a géppel, utána pedig elégedettségének adott hangot. Ismeretes, a típusváltozat újbóli engedélyeztetését számos ország hatósága saját maga is ellenőrzi, az FAA-tól függetlenül.
Október elején beszámoltunk arról is, hogy az FAA legalább öt szimulátoros képzést javasol a Boeing 737 MAX-pilótáknak, így a repülési tilalom feloldását követően a légitársaságok csak akkor állíthatják újra szolgálatba útvonalaikon a típust, ha a szoftveres módosítások mellett az üzemeltetéshez szükséges pilótaállomány már átesett a hatóságok által előírt képzéseken.