Kigördült a hangárból az első olyan A321neo, amely az Airbus legújabb, toulouse-i gyártósorán készült, a repülőgép a török Pegasus Airlines flottájába kerül.
Az európai gyártó az idén júliusban avatta fel az A320-as típuscsalád legújabb végszerelő sorát (FAL) a toulouse-i Jean-Luc Lagardère nevű óriáshangárban, ahol egykor az A380-asok készültek.
This is not just another #A321neo ✈️ …
It is the first A321neo fully assembled from our Toulouse 🇫🇷 Final Assembly Line – Voilà!
— Airbus (@Airbus) November 27, 2023
Az A320-as típuscsalád gyártási kapacitásbővítése hozzájárul ahhoz, hogy az európai keskenytörzsű összeszerelési rátáját havi 75 példányra bővítsék, a tervek szerint 2026-ra. Emellett az új sor kiszolgálja a legnagyobb befogadóképességű, A321neo változat iránti megnövekedett keresletet is, ugyanis ez adja a típuscsalád rendelésállományának mintegy 60 százalékát.
A legújabb végszerelő soron számos újítást vezetett be az Airbus: digitális és automatizált megoldásokkal, valamint robottechnológia alkalmazásával javítja a gyártási minőséget és hatékonyságot, emellett a cég új szabványokat vezetett be a dolgozók egészségvédelme, biztonsága és a fenntarthatóság érdekében is.
Amint arról korábban beszámoltunk, az Airbus már 2019-ben elkezdett dolgozni az új, automatizált gyártósor tervein, majd 2020 januárjában jelentette be hivatalosan, hogy egy új generációs gyártósorral bővíti a keskenytörzsűek összeszerelési kapacitását az A380-asok egykori szerelőcsarnokában.
Az A320 típuscsaládot Hamburgban négy, Toulouse-ban immár kettő, az alabamai Mobile-ban és a kínai Tiencsinben pedig egy-egy végszerelő soron gyártják.
A kínai és az amerikai üzemek kapacitásának megduplázását már korábban bejelentette az Airbus, ezek megnyitásával összesen már tíz végszerelő soron készülnek majd a repülőgépek, és mindegyikük képes lesz a komplexebb A321-es variánsok összeszerelésére is.
Az A380-asok – amelyből az utolsót 2021 végén adta át az Airbus – gyártósorának egykor otthont adó csarnokban az Airbus 2022 végén kezdte meg A320-as törzsek gyártását, az első, teljes egészében itt készült A321neo repülőgép pedig az idei év végén áll majd forgalomba. Az üzemegység 2025-re fokozatosan éri el tervezett teljesítményét, és mintegy 700 munkavállalót foglalkoztatnak majd itt.