Hivatalosan is bejelentette a Boeing az új generációs 777-8F áruszállítót, amelynek a Qatar Airways lesz az indító légitársasága, bár forgalomba állási dátumot nem közöltek. A katari cég az Airbus által visszamondott A321neók helyett 737-10-eseket is vásárolt most.
A gyártó lapunkhoz eljuttatott hétfői közlése szerint a 777-8-as alapján létrejövő új áruszállító a méretben legnagyobb és leghosszabb hatótávú, kéthajtóműves cargo gép lesz, a Boeing szerint kapacitása hasonló lesz, mint a 747-400F típusé.
A karbon-kompozit szárnnyal épülő új gép 4410 tengeri mérföld (8167 km) hatótávolsággal rendelkezik majd, maximális terhelhetősége 118 tonna lehet.
A Qatar Airways 34 gép megvételéről írt alá szerződést, további 16-ra opciós jogot kötött le, a megrendelésből 20 példányt a korábban kért 60 darab 777X-ből konvertálták.
Az ügylet listaáron számolt értéke meghaladja a 20 milliárd USA-dollárt. Ezen felül a cég 2 mostani gyártású 777F cargo-gépet is kért.
Sajtójelentések szerint a Qatar Airways az Airbus A350F vételéről is tárgyalt korábban, de mivel bíróság előtt zajló perig fajuló, nyílt sisakos konfliktusba került az európai gyártóval az utasszállító A350-sek festési problémái miatt, Akbar Al-Baker az amerikai féllel állapodott meg. A vita közben nemrég az Airbus törölte 50 A321neóra szóló megrendelését.
Ezért a Qatar Airways keskenytörzsűeket is vett a Boeingtől, bár egyelőre csak szándéknyilatkozat született 25 darab 737-10 (azaz MAX 10) vásárlásáról és ugyanennyire szóló opcióról.
Arról a Boeing nem adott tájékoztatást, hogy mikor állhat forgalomba a 777-8F áruszállító, ahogy arról sem tájékoztatott, hogy a Qatar Airways mikor kaphatja meg az első „MAX” 10-est, ez a típusváltozat ugyanis még szintén hatósági jóváhagyás alatt áll, a gyártó saját várakozásai szerint legkorábban egy év múlva teljesíthet az első példány kereskedelmi járatot.
A Qatar Airways már 2019-ben, a Párizsi Légi Szalonon felkínálkozott a Boeingnek, hogy szívesen lenne 777-8F indító légitársasága, egyúttal sürgette is a gyártót, de a Boeing azóta sem hozta nyilvánosságra, hogy a 8-as verzión alapuló áruszállító mikor készülhet el, egyelőre a nagyobb, 9-es utasszállító verziója is három éves késésben van az eredeti tervekhez képest.
Meet the new 777-8 Freighter, the freighter version of the #777X!
The newest member of our market-leading freighter family features advanced technology for better fuel efficiency, emissions and capabilities.
Check out more: https://t.co/OnJu1N6c6v pic.twitter.com/VRQMkWqGv9
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) January 31, 2022