Megállapodás született a Boeing és az USA igazságügyi minisztériuma között, amelynek lényege, hogy a repülőgépgyártó összesen 2,5 milliárd dollár kártérítést fizet a 737 MAX-ok hibás tervezése és a két légikatasztrófa miatt.

Ebben az összegben már benne van a Lion Air és az Ethiopian Airlines egy-egy lezuhant járatán utazó 346 ember családjának megítélt félmilliárd dollár. A bírság legnagyobb részét, 1,7 milliárd dollárt az ügyfeleknek, vagyis a légitársaságoknak és lízingégeknek kell átutalni, a közigazgatási bírság, tehát a fizetendő büntetés pedig 246 millió dollár.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

A megállapodás értelmében a Boeinget noha csalással vádolták meg, ezt három éven belül ejtik, ha a gyártó mindenben eleget tesz a vádalkuban rögzítetteknek.

David Calhoun, a Boeing vezérigazgatója a döntés után elmondta: meggyőződése, hogy az egyezség a legjobb és legtöbb, amit tehetnek, és ezzel azt is beismerik, hogy a Boeing mekkorát hibázott és mennyire nem felelt meg az elvárásoknak.

“Ez egy nagyon súlyos és keserű emlékeztető mindannyiunk számára, hogy ne felejtsük el, milyen fontos az átláthatóság, emellett mindenki számára egyértelmű válik, hogy milyen következményei vannak, ha nem felelünk meg az elvárásoknak” – fogalmazott David Calhun.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az igazságügyi minisztérium tájékoztatása szerint a Boeing szakemberei több információt is elhallgattak a hatóságok elől az átesésvédelmi (MCAS), valamint a repülésirányító rendszerrel kapcsolatban. Sőt, a pilóták képzési anyagában sem szerepelt minden információ.

Mint ismert, ennek a rendszernek az eddigi vizsgálatok szerint jelentős szerepe volt mindkét katasztrófa bekövetkeztében.

Fotó: AIRportal.hu

A minisztérium azt is írta, hogy a Boeing fél éven keresztül nem volt hajlandó együttműködni a szaktárcával, David Burns főállamügyész megállapítása szerint a Boeing dolgozóinak csaló és megtévesztő magatartása vezetett a két katasztrófához.

“A Boeing alkalmazottai a profitot választották az őszinteség és nyíltság helyett azzal, hogy fontos adatokat hallgattak el a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) elől, sőt, csalásukat megpróbálták leplezni is” – fogalmazott a főállamügyész.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing 737 MAX repülési tilalmát tavaly novemberben, 600 nappal a típus földre parancsolása után oldotta fel az FAA. A Boeing több milliárd dollárt költött a gép áttervezésére, az MCAS-t úgy alakítják át, hogy egy helyett kettő, később egy harmadik állásszög-jeladóból is kap majd adatot, frissítették a veszélyhelyzeti eljárásrendet és ellenőrzőlistákat is. A pilóták képzése is módosult, szimulátoros és elméleti oktatáson is át kell esnie a személyzetnek.