Elsöprő többséggel hagyták jóvá a Wizz Air részvényesei a légitársaság húsz darab extra nagy hatótávú Airbus A321XLR repülőgépre szóló megrendelését.
A Wizz Air még idén júniusban a Paris Air Show-n írt alá szándéknyilatkozatot az A321neo extra nagy hatótávú (Xtra Long Range) változatára. A magyar kötődésű diszkont légitársaság 20 példányra jelentett be igényt.
A Wizz Air részvényesei a megrendelést az október 30-án, Genfben megtartott, rendkívüli közgyűlésen hagyták jóvá, ezt követően a légitársaság aláírhatja a repülőgépek kötelező érvényű megrendeléséről szóló szerződést.
A húsz Airbus A321XLR a meglévő fix megrendeléseken felül érkezik majd a flottába, azaz nem konverzióról van szó.
A cég korábbi közlése szerint a flotta egységességének megőrzése érdekében az A321XLR repülőgépeket 239 üléssel rendezi majd be a légitársaság, ugyanúgy mint az A321neo-kat, és ezeket is a Pratt & Whitney PW1100G típusú hajtóművekkel szerelik majd fel.
Az első négy A321XLR a tervek szerint 2023-ban érkezik a Wizz Air flottájába, majd további hat-hat gépet 2024-ben és 25-ben vesz át a diszkont légitársaság. A maradék négy példány pedig 2026-ban csatlakozik a gépparkhoz.
Az XLR-ekkel együtt a Wizz Air 269 példányt vesz át 2020 és 2026 között az A320neo-családból, ebből 70 darab az A320neo, a többi a nagyobb befogadóképességű A321neo.
Az A321XLR 8700 kilométeres hatótávja lehetővé teszi, hogy a kontinens belsejéből – a Wizz fő piacának számító Közép- és Kelet-Európából – interkontinentális járatokat teljesítsen az USA keleti partjára, a másik irányban pedig Ázsiába, azon belül akár Indiába.
Ugyanakkor Váradi József a szándéknyilatkozat aláírását követően és azóta többször is igyekezett tompítani azokat a várakozásokat, hogy a Wizz Air belépne a hosszú távú járatok piacára.
Mint mondta, a Wizz jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repül, az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatja majd szolgáltatásait, így összekötheti a meglévő hálózatának legtávolabbi pontjait.
Az A321XLR különösen előnyös a diszkont cégeknek, mert alacsony költségek mellett új piacokra léphetnek be. A típus megnövelt hatótávja lehetővé teszi a légitársaságok számára, hogy az eddig a kisebb piaci igény miatt kiszolgálatlan (úgynevezett “vékony”) hosszútávú útvonalakat repüljenek gazdaságosan. Avagy olyan várospárok között indítsanak járatokat, amelyeket eddig csak szélestörzsű gépekkel, de a kisebb potenciális utasszám miatt jóval kisebb profittal és nagyobb pénzügyi kockázattal tudtak teljesíteni.